گردشگری و توریسم

توجه به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است

علیرضا شهیدی روز پنجشنبه در حاشیه نشست بررسی فعالیت ها، عملکرد و برنامه های پیشنهادی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سازمان از دیر باز بحث تولید اطلاعات پایه و نقشه های زمین شناسی را در سیستان و بلوچستان دنبال کرده و این رویه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تولید ثروت، توسعه پایدار، امنیت و اشتغال و توزیع عادلانه ثروت در مناطق محروم با توجه به قرارگیری قالب معادن در این حوزه ها از جمله مزایای کارهای انجام شده در حوزه معدن است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران بیان کرد: سیستان و بلوچستان در حوزه معدن به ویژه طلا و مس دارای ظرفیت‌های زیادی است و به زودی خبرهای خوشی در این زمینه به مردم این استان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اکتشاف خوب را منوط به زیر ساخت مناسب، تولید اطلاعات پایه و ارزشمند دانست که در این زمینه سازمان زمین شناسی کارهای بسیار خوبی انجام داده و در دست اقدام دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب را مهم دانست و تاکید کرد: چابهار به عنوان فرصت مناسب در بخش ژئو پارک و ژئو توریسم که یکی از منابع مهم اقتصادی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شهیدی تهیه نقشه یک پارچه با مقیاس ۲۵۰ هزارم در سیستان و بلوچستان، توجه به تغییرات اقلیمی و مطالعه دریاچه هامون، توجه به زمین شناسی کشاورزی و طرح هایی با آبیاری کم، گرد و غبار و پروژه های مطالعاتی مربوط به این حوزه و ژئو فیزیک هوایی را از جمله کارهای انجام شده سازمان زمین شناسی در این استان ذکر کرد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در حوزه ژئو فیزیک هوایی ادامه داد: به زودی موضوع ژئوفیزیک هوایی در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان با گستره ۴۱ هزار کیلومتر مربع که معادل ۱۹۶ هزار کیلومتر خطی است با هدف اکتشاف ذخایر پنهان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به صدور سه پروانه اکتشاف در سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار متر حفاری انجام شده و به نمونه ها و نتایج خوبی دست یافته ایم.

شهیدی در باره معدن طلا بیان کرد: محدوده های نخیله و بزمان در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله مناطق مهم فعالیت این سازمان است که به ذخیره مناسبی نیز در این حوزه ها رسیده ایم.

سیستان و بلوچستان می تواند قطب معدن منطقه شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان با توجه به ظرفیت های فراوان پیدا و پنهان در حوزه معدن و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت‌های بندری و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان می تواند به قطب معدن منطقه تبدیل شود.

نادر میرشکار ادامه داد: در بخش بازرگانی با وجود ظرفیت‌های زیاد سیستان و بلوچستان همچنان درگیر مبادلات غیر رسمی هستیم و به جایگاه اصلی این بخش که به عنوان پلی میان این استان و سایر کشورهاست نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه هم اینک هزار و ۲۵۰ کارگاه در سیستان و بلوچستان دارای پروانه بهره بردای هستند گفت: ۱۵ واحد دارای ۱۰۰ نفر و ۴۵ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیرو دارند و بقیه کارگاه های کوچکی هستند که به دلیل نبود شرایط رقابت با حداقل توان کار می کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵۱ درصد مردم سیستان و بلوچستان در حوزه روستایی سکونت دارند و بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی های پی در پی جوابگو نیست معدن می تواند اشتغال و در آمد پایدار و مهم برای افراد ساکن در این مناطق باشد.

۹۹۱۴ **۶۰۸۱