گردشگری و توریسم

سردرگمی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مواضع ضد و نقیض واشنگتن پیرامون برجام

عصر چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در کنفرانس خبری «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «مت لی» خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس پرس وی را درباره مواضع ضد و نقیض واشنگتن پیرامون کارآیی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به چالش کشید.

«لی» گفت: دیروز نماینده شما در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران برجام را نقض کرده و باید به پایبندی به این توافق بازگردد و دیگر طرف‌های (این توافق) باید به این مسئله اولویت دهند. این حرف باعث می‌شود فکر کنم به رغم آنکه شما این را بدترین توافق و شکستی وحشتناک می‌دانید، اما در واقع آن را ارزشمند می‌بینید. چرا باید از ایران بخواهید به توافقی پایبند باشد که شما اساساً آن را زباله می‌دانید؟ آیا موضوع شما درباره برجام این است که بهتر از هیچ است؟

«جکی ولکات» نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در نشست این شورا پیرامون ایران، با ادعای نقض برجام از سوی تهران گفت: آمریکا از ایران می‌خواهد که فوراً به تعهدات خود بازگردد. ما می‌دانیم که کمیسیون برجام با جدیت با این موضوع برخورد خواهد کرد. ما همچنین از طرفین برجام می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به این موضوع بپردازند.

این اظهارات در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ملت ایران را بازگرداند.

اورتاگوس به جای پرسش دادن به چالشی که خبرنگار آسوشیتدپرس ایجاد کرده بود، با بیان اینکه «موضع ما درباره برجام تغییری نکرده اما در واقع نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد»، به طرح اتهام‌های نخ نما علیه ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای آن پرداخت.

وی همچنین از قدرت تخیل خود برای طفره رفتن از موضوع استفاده کرد و گفت: می‌توانید تصور کنید که همه شما می‌خواستید با هواپیما به میامی بروید و گروهی مثل حوثی ها – بنابر گزارش‌ها – پیش از رسیدن شما از موشک برای حمله به آنجا استفاده می‌کردند؟ آیا می‌توانید تصور کنید که واکنش ایالات متحده به چنین حمله ای چگونه می‌بود؟ اگر در اتاوا بود واکنش کانادا چگونه می‌بود؟

اما خبرنگار آسوشیتدپرس که از این پاسخ قانع نشده بود باز پرسید: می‌فهمم. اما این موضوع به طور مشخص درباره توافق هسته‌ای است که فقط شامل موضوع هسته‌ای است. اگر از نظر شما توافق بدی است، چرا به آن اهمیت می‌دهید و از ایران می‌خواهید به توافقی پایبند باشد که خودتان از آن خارج شده‌اید. این به نظر متناقض است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باز در پاسخ با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، از پاسخ صریح به وجود تناقض در مواضع دولت ترامپ خودداری کرد و مدعی شد که تهران توافق هسته‌ای را درست اجرا نمی‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۵ گزارش فصلی خود که آخرین مورد آن در ماه جاری منتشر شد، به صورت پیاپی پایبندی کامل ایران به برجام را تأیید و از همکاری تهران با بازرسان بین المللی این آژانس قدردانی کرده است.

اورتاگوس همچنین درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در دیدار چهارشنبه شب در تهران، تلاش کرد اروپا و دیگر کشورهای به اصطلاح متحد با آمریکا را با مواضع واشنگتن علیه ایران همسو نشان دهد.

وی گفت: این موضوع محور بسیاری از دیدارهای ما (با مقام‌های دیگر کشورها) بوده و متحدانمان با ما موافق هستند که فعالیت‌های بی ثبات کننده و مخرب ایران باید متوقف شود.

اورتاگوس همچنین با تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن سفر آبه به ایران، تاکید کرد: این موضوع را حتی در چند هفته پیش که در اوج تنش‌ها بودیم گفتیم. آمریکا از هرآنچه نخست وزیر ژاپن و هرکس دیگری بتواند انجام دهد، حمایت می‌کند.

نخست وزیر ژاپن که روز چهارشنبه وارد تهران شده، پس از دیدار با رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران گفت: ژاپن برای کاهش تنش در منطقه حداکثر تلاش خود را انجام خواهد داد.

آبه در ادامه افزود: عمیقاً از فتوای رهبر انقلاب اسلامی درباره غیرشرعی بودن استفاده از سلاح‌های اتمی متشکر و بسیار خرسندم و انتظار داریم ایران همچنان به برجام پایبند بماند.

نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه نیز با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار خواهد کرد.

تقویت همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف دوجانبه و بین‌المللی و ایجاد شتاب در روابط ایران و ژاپن در حوزه‌های مختلف از جمله محورهای مذاکرات هیأت‌های عالیرتبه دو کشور است.

شبد **۹۴۱۶**۱۳۷۹