گردشگری و توریسم

ساعت کاری اداره های قم در فصل تابستان تغییر می کند

بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: در کنار ابلاغ تغییر ساعت کاری اداره‌های دولتی، باید آموزش مردم برای مدیریت مصرف برق در فصل گرما نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه احداث نیروگاه‌ها خورشیدی و حرکت به سمت انرژی‌های پاک جز سیاست‌های دولت است گفت: در راستای دنباله روی از این سیاست در استان قم، مکان یابی این نیروگاه‌ها و جذب سرمایه گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سرمست با اشاره به چشم انداز تولید برق استان افزود: تحقق هدف گذاری از اهمیت ویژه برخوردار است و باید ظرفیت تولید بر اساس زمانبندی مشخص تدوین شود.

استاندار قم جذب سرمایه گذاری در شرایط حاضر کشور را ضروری دانست و بیان کرد: مدیران باید خلاقانه به پیشواز سرمایه گذاران بروند و در جذب آنها طبع بلندنظرانه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مطلوب ارزیابی نمودن فعالیت‌های اداره کل صمت در استان قم گفت: باید از ظرفیت اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و تشکل‌های صنفی و بازرگانی و نیز تشکل‌های فعال سایر استان‌ها در راستای توسعه اقتصادی قم استفاده شود.

سرمست همچنین معیار ارزیابی دستگاه‌های اقتصادی استان قم را عملیاتی شدن برنامه‌ها دانست و گفت: باید در کنار وظایف ذاتی دستگاه‌های دولتی، برنامه‌های آنها در رابطه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با مشخص شدن دستگاه‌های همکار، تدوین شود.

وی نظارت بر فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی توسط معاونین و مدیران استانداری را ضروری دانست و با تاکید بر دریافت گزارش فصلی از دستگاه‌های عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: به صورت سرزده از تعدادی از پروژه‌های مصوب در این ستاد نیز بازدید خواهیم کرد.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه قم یکی از استان‌های شاخص در زمینه تولید انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر است، گفت: با توجه به مکان یابی صورت گرفته برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی باید اهلیت سنجی سرمایه گذاران متقاضی برای این کار انجام شود و هدف گذاری‌های کلانی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز با اشاره به تعیین ۲۶ نقطه در استان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی اذعان کرد: در حال حاضر برخی از سرمایه گذاران به دلیل نوسانات موجود در نرخ ارز حاضر به انجام پروژه مورد نظر نیستند و از فعالیت منصرف شدند.

مهدی آهنین پنجه همچنین توسعه نیروگاه‌های خورشیدی را با توجه به شرایط اقلیمی این استان ضروری خواند و گفت: بر اساس قانون دستگاه‌های اجرایی باید ۲۰ درصد ظرفیت برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کنند ولی به دلیل کمبود اعتبارات حاضر به این کار نیستند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما و بالا رفتن میزان مصرف برق در استان گفت: موضوع تغییر ساعت کار اداره‌ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با اشاره طرح اکتشاف، تکمیل و فرآوری معادن استان افزود: در سه سال گذشته قم از سوی سازمان زمین شناسی به عنوان یکی از پنج استان ژئوفیزیک کشور شناخته شد، و با توجه به تحقیق‌های انجام شده در زمینه وجود معادن فلزی در استان یافته‌ها و اکتشافاتی انجام پذیدفته است.

محمود سیجانی، دست یابی قم به معادن جدید را مهم ارزیابی کرد و افزود: قم تاکنون به دلیل نداشتن معادن فلزی مانند طلا و مس و تنها وجود معادنی مانند گچ و سنگ در میان استان‌های کشور در رتبه‌های پایین قرار داشته ولی کشف معادن فلزی می‌تواند جایگاه این استان را ارتقا دهد.

در این جلسه طرح‌های اکتشاف، تکمیل و فرآوری معادن، استحصال ۴۰۰ کیلووات برق به روش پمپ معکوس در سالاریه، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بیش از ۹۴ مگاوات در ۱۹۰ هکتار زمین، توانمند سازی و ارتقا معیشت روستاییان، حمایت از طرح‌های اشتغالزای روستایی، اصلاح و بهبود فضای کسب و کار، ۲ هزار ساعت آموزش مهارتی برای ذینفعان خوشه کسب و کار، توسعه خوشه پوشاک، تولید مواد آلومینیومی مورد استفاده در تصفیه خانه آب و توسعه فعالیت‌های دانش محور بررسی و تصویب شد.

۷۴۰۳ / ‏‬ ۱۱۷۵