گردشگری و توریسم

۲ هزار میلیارد ریال به سرمایه گذاران بخش کشاورزی اردبیل پرداخت شد

به گزارش ایرنا، محسن مصطفایی روز چهارشنبه دربازدید از مراکز فعال شده کشاورزی استان افزود: در این مدت ۱۲۰ واحد تولید غیر فعال و نیمه فعال به عرصه تولید و اشتغال بازگشت، برخی از این واحدها چند سال بود که به صورت غیرفعال رها شده بودند و اکنون رونق گرفته و پویا شده اند.

او تعهد سازمان جهاد کشاورزی استان برای اشتغال زایی در سال گذشته را پنج هزار نفر ذکر کرد که بیش از سقف تعهدات اشتغال در بخش کشاورزی عمل شده است.

وی اظهار داشت: امسال نیز برای رونق تولید، شناسایی و فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیر فعال و راکد با رویکرد ایجاد اشتغال و کارآفرینی تلاش می شود.

مصطفایی افزود: بر اساس تاکیدات مکرر استاندار اردبیل درد زمینه ایجاد فرصت های شغلی پایدار امسال ۳۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت انواع محصولات گلخانه ای می رود.

به گفته او بخش توسعه گلخانه های علاوه بر افزایش محصول در واحد سطح و مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی کارآفرینی بسیار در سطح بالا و چشمگیری را دارد که همین امر می تواند در بکارگیری جوانان تحصیل کرده در این بخش نقش موثری داشته باشد.

او از سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش ایجاد گلخانه هستند خواست با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی محل سکونت خود درخواست کتبی را ارائه و پس از طی مراحل قانونی از مزایای تسهیلات کم بهره و مشاوره های کارشناسی استفاده کنند.

استان اردبیل با داشتن بالاترین کاربری اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه اول را در بین استان های کشور دارا ست.
این استان به لحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصر بفرد و وجود بیش از ۱۲۰ هزار بهره بردار ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و چهار درصد سهم تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.
سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان حدود ۲۸ درصد است و ۳/۱ (یک سوم) جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.
این استان در تولید ۱۲ محصول استراتژیک نظیر دانه های روغنی، گندم، جو، سیب زمینی، بذور ذرت، سورگوم، چغندر قند و عسل رتبه یک تا هفت کشوری را به خود اختصاص داده است.
با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و تولید اقتصادی، پروژه های آبیاری نوین، توسعه کشت متراکم گلخانه ای، کشاورزی حفاظتی، اصلاح الگوی کشت، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه واحدهای بزرگ صنعتی صادرات محور و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی از مهم ترین اولویت های اجرایی بخش کشاورزی استان می باشد.

۶۰۱۸/‏۶۰۱۶