گردشگری و توریسم

بزرگترین طرح نهاد کتابخانه های کشور شهریور ۹۹ در اراک به بهره برداری می رسد

به گزارش ایرنا، «علیرضا مختارپور» روز چهارشنبه در جریان سفر به اراک و دیدار با استاندار مرکزی در اراک افزود: برنامه عملیاتی این طرح نیمه کاره ظرف یک ماه آینده در بخش‌های اداری، مالی، عمرانی و تاسیساتی مشخص می‌شود و برای تحقق و کمک به تکمیل آن نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخت ۵۰ میلیارد ریال را از قالب اعتبارات ملی متعهد می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تشکیل کارگروهی با هدف کمک به تسهیل روند ساخت کتابخانه مرکزی اراک و تسهیل در تکالیف دستگاه‌های متولی در دستور کار است.

استاندار مرکزی نیز در این دیدار گفت: کتابخانه مرکزی در اراک از طرح‌های شاخص ملی است که باید برای تکمیل و راه اندازی آن از توان و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی بهره گرفته شود.

سید «علی آقازاده» افزود: استانداری مرکزی به منظور تداوم عملیات اجرایی و تکمیل این طرح ملی ۱۰۰ میلیارد ریال تخصیص می‌دهد و امید است که در مهلت تعیین شده این طرح مهم فرهنگی راه اندازی شود و مردم از مزایای آن بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: تکمیل این طرح بزرگ فرهنگی به ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و می‌طلبد نهاد کتابخانه های عمومی کشورتمهیدات لازم را برای تامین این منابع اعتباری در دستورکار داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: منابع مالی استانی به تنهایی پاسخگوی هزینه های این طرح نیست و برای تکمیل این طرح فرهنگی بزرگ و تسریع در روند ساخت و ساز نیاز است که منابع جدیدی دیده شود

«رقیه یادگاری» افزود: اعتبار تخصیص شده طرح‌های عمرانی این استان در سال جاری یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال ت است که با این احتساب امکان تکمیل و کمک به بهره برداری کتابخانه مرکزی کم است.

وی اظهار داشت: نهاد کتابخانه های کشور باید از محل منابع اعتباری ملی نگاه ویژه ای به این طرح فرهنگی مهم در اراک داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: کارگروه بررسی فرآیند تکمیل کتابخانه مرکزی اراک هر ۲ هفته یک بار در استان تشکیل می‌شود و موارد و نیازهای آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: پروانه ساخت این کتابخانه با پرداخت هزینه مربوطه به شهرداری گرفته شده است و با تکمیل شدن آن عرضه کتاب به علاقه مندان در این مکان اولویت دارد و در مراحل بعدی واگذاری واحدهای تجاری در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرفنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز به ایرنا گفت: عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی اراک سال ۷۳ آغاز شده است و تاکنون با صرف ۸۳ میلیارد ریال ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

«اصغر حمزه لویی» افزود: ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار سال گذشته برای کمک به تکمیل طرح اختصاص یافت و برای تکمیل آن ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.

ساختمان کتابخانه مرکزی استان در زمینی به وسعت ۶ هزار مترمربع با زیربنا ۱۸ هزار و ۷۰۰ مترمربع در هفت طبقه بنا شده است.
سالن مطالعه کتاب، بازارچه کتاب، فضای نگهداری اسناد تاریخی، کتابخانه ویژه نابینایان، مرجع کتاب‌های با ارزش و پارکینیگ از بخش‌های در نظر گرفته شده برای کتابخانه مرکزی استان است.
استان مرکزی ۸۳ کتابخانه دارد که از این تعداد ۷۳ مورد نهادی و ۱۰ کتابخانه نیز مشارکتی است.

۶۹۹۱/‏۶۰۱۳/‏