گردشگری و توریسم

احتمال ادغام طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس با لایحه جامع دولت

«اصغر سلیمی» عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی با تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار این کمیسیون قرار داشت که با حضور نماینده شورای نگهبان، معاون پارلمانی وزیر کشور، نماینده وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش ها مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مقرر شد کارگروهی تشکیل و ایرادات ارجاعی شورای نگهبان در این کارگروه بررسی شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم با بیان اینکه ۱۵ ایراد قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات مربوط می شود، گفت: این کارگروه ایرادات را بررسی می کند طوری که ایرادات غیرقابل حل، حذف خواهد شد. همچنین درباره ایرادات باقی مانده هم کمیسیون شوراها تشخیص می دهد که به صورت مستقل بررسی یا در لایحه جامع انتخابات دولت ادغام شود.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا با رفع ایرادات ارجاعی از سوی شورای نگهبان، قانون انتخابات مجلس در دور یازدهم قابل استفاده خواهد بود: یادآور شد: این امر شدنی نیست؛ برخی مسائلی در قانون جدید مطرح شده که متفاوت با قانون قبلی است مثلاً در بحث استعفای مقامات یک سری مقامات جدید مانند سفیران هم اضافه شده است و با توجه به اینکه طبق قانون قبلی مقاماتی که می خواهند نامزد انتخابات مجلس شوند، ۶ ماه قبل از انتخابات باید استعفا دهند، این امر میسر نخواهد بود و نمی توان قانون را اینگونه نوشت که ۴ ماه قبل استعفا دهند و مطمئناً نمایندگانی که دو ماه زودتر استعفای خود را تقدیم کردند معترض خواهند شد.

وی مورد دیگر را مدت زمان تبلیغات انتخاباتی عنوان و تصریح کرد: طبق قانون جدید با استانی شدن انتخابات، نامزدها ۱۵ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی دارند، درحالی که در قانون فعلی این فرصت یک هفته است؛ یا اینکه حد نصاب ۱۵ درصد هم سر جای خود باقی است.

سیام ** ۷۳۲۹ ** ۱۳۳۶