گردشگری و توریسم

طبیعت گردی فرصت رونق روستاهای کلاله

‌بوم گردی یا طبیعت گردی در سال‌های اخیر بیش‌تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هدف از آن، استفاده حداکثری از جاذبه‌های طبیعی و بومی برای رونق صنعت پردرآمد توریسم است.
شهرستان کلاله در شرق استان گلستان با توجه به زیرساخت‌های موجود و قابلیت‌های متعدد رونق بومگردی، توجه به این شاخه توریسم را در دستور کار قرار داده و در حال سرمایه گذاری برای توسعه این بخش است.
قرار گرفتن در جوار پارک ملی گلستان، امتداد دیوار تاریخی جرجان، پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل‌های همجوار با مجموعه تفریحی چشمه زاو، زیارتگاه خالد نبی و قبرستان باستانی (مشترک با شهرستان مراوه تپه)، دره پنج شیر، کارگاه کاوشگری قره دیب، آتشکده یاساقلیق و تپه‌های باستانی، تالاب سولوک لی و ارتفاعات بیلی کوه، جنگل‌های طبیعی خدر اولیا، مرقد امام زاده عبدالله، سد بوستان، گلستان و چمران ملقب به سد شاپور، پارک لاله و مجموعه‌های پرورش اسب روستای صوفیان از جمله جاذبه‌های روستاهای کلاله است که قابلیت زیادی برای باز کردن پای گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه دارد.
 

علاوه بر جاذبه‌های بکر، استفاده از طبیعت بکر روستا، خوردن غذاهای سالم و ارگانیک، لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی، شرکت در فعالیت‌های روزانه روستایی و خرید تولیدات دامی و صنایع دستی از جمله فعالیت‌هایی است که گردشگران داخلی و خارجی فقط در اقامتگاه‌های بوم گردی امکان تجربه آن را پیدا می‌کنند که همه این جاذبه‌ها در روستاهای کلاله قابل دسترسی است.
در این پیوند مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاله از استقبال بی نظیر گردشگران و مسافران از اقامتگاه‌های این شهرستان در دو ماه نخست امسال خبر داد.

محمد علی سرگزی گفت: از ابتدای فروردین ماه و با آغاز تعطیلات نوروزی ۶ هزار و ۷۰۰ مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی در ۱۰ اقامتگاه بومگردی در حال بهره برداری این شهرستان اسکان یافته و از جاذبه‌های این شهرستان دیدن کردند.
وی با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان کلاله برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی دیگری نیز در سطح شهرستان در دست ساخت است که با بهره برداری از آنان تا پایان سال، ظرفیت اقامتگاه‌های سنتی استان توسعه یافته و فرصت برای جذب هر چه بیشتر گردشگران فراهم خواهد شد.
شهرستان ۱۱۷ هزار و ۳۱۹ نفری کلاله از شمال با شهر ستان مراوه تپه، از شرق به خراسان شمالی، از غرب با شهرستان گنبدکاووس و از جنوب با شهرستان گالیکش هم مرز است.
۶۲۰۴/۳۰۹۱