گردشگری و توریسم

۱۸ فقره آتش سوزی در منابع طبیعی خوزستان در ۲ روز رخ داده است

علیرضا جمشیدیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین وسعت این آتش سوزی‌ها در ایذه و بهبهان ثبت شده  که به دلیل صعب العبور بودن مسیر، عملیات اطفا به درازا کشیده اما در شهرستان‌های اندیکا، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان نیز آتش سوزی‌هایی به وقوع پیوسته که در یکی دو ساعت اولیه مهار شده است.

به گفته وی وسعت حریق و میزان خسارت به منابع طبیعی هنوز مشخص نیست و در حال کارشناسی و برآورد خسارت است.

جمشیدیان با اشاره به آتش سوزی در چهار نقطه بهبهان گفت: در کوه بدیل (روستای قالند)، منطقه حفاظت شده کوه خائیز (روستای قلعه سی مقیم)، کوه حاتم (روستای تشان) و روستای علمدار در ۲ روز گذشته شاهد آتش سوزی بودیم که علت وقوع حادثه در روستای علمدار، آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت آن به مراتع و آتش سوزی در سه نقطه دیگر به دلیل رعد و برق بوده است.

وی تصریح کرد: در بهبهان ۵۰ تا ۶۰ هکتار از مراتع دچار حریق شده است.

جمشیدیان افزود: جنگل‌های زاگرس دسته بندی و تراکم متفاوتی دارند که در بهبهان فقط منطقه خائیز جنگلی بوده که شامل ۲۵ درصد پوشش جنگلی است، به این معنی که در هر هکتار ۱۰ تا ۱۵ اصله درخت وجود دارد.

وی اضافه کرد: در آتش سوزی خائیز، ۱۵ تا ۱۰ اصله درخت آسیب دیده، البته این به معنی نابودی همه آنها نیست و در بارندگی‌های آینده ممکن است دوباره سبز شوند.

جمشیدیان درباره اعزام بالگرد برای اطفای حریق در بهبهان نیز گفت: نزدیک ترین محل برای اعزام بالگرد به بهبهان، گچساران در استان کهگیلویه بود، منابع طبیعی شب هنگام درخواست بالگرد کرده بود اما به دلیل محدودیت پرواز در شب، بالگرد صبح به منطقه رسید که دیگر آتش سوزی مهار شده بود.

وی افزود: در بهبهان مردم حساسیت زیادی نسبت به آتش سوزی و حفظ منابع طبیعی دارند و انجمن‌های محیط زیستی و کوهنوردان و نیروهای مردمی کمک بسیاری به اطفای حریق کردند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ۲ تا سه هکتار از مراتع ایذه دچار آتش سوزی شده، گفت: در ایذه تراکم عرصه جنگلی بیشتر بوده و ۲۰ اصله درخت آسیب دیده است.

وی تاکید کرد: سوختن و نابود شدن حتی یک درخت در جنگل نیز فاجعه به شمار می‌آید، زیرا حداقل پنج سال برای رشد آن زمان می‌برد و امکان حیات مجدد وجود ندارد.

*در انتظار بالگرد آتش نشان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر ضرورت راه اندازی پایگاه اطفای حریق در استان گفت: برای راه اندازی پایگاه نیاز به پیگیری و همت مسئولان استان است زیرا اکنون نزدیک ترین استان دارای پایگاه، کرمانشاه است که بالگرد نیز ندارد.

وی یکی از مهمترین نیازهای استان را در زمینه اطفای حریق بالگرد و بالگرد آبپاش عنوان کرد و افزود: ۲ سال پیش که خوزستان از نظر میزان حریق در وضعیت بحرانی بود، از طریق مدیریت بحران اعتباراتی برای تهیه امکانات انفرادی اختصاص داده شد.

جمشیدیان در ادامه گفت: در سال آبی ۹۸-۹۷ به دلیل بارندگی مناسب، پوشش مرتعی استان غنی شده بود، از طرفی گرم شدن هوا باعث شد که این عرصه‌ها مستعد آتش سوزی شود.

وی اضافه کرد: در دشت می‌توان با اقداماتی همچون «آتش بُر» از سرایت آتش جلوگیری کرد اما در مناطق کوهستانی و صعب العبور هیچ راهی برای پیشگیری از وقوع آتش نیست و تنها می‌توان با آموزش و اطلاع رسانی به مردم بومی، برای اطفای سریع اقدام کرد.

جمشیدیان ادامه داد: ستاد بحران برای اطفای آتش سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌های استان تشکیل شده است.

در چند روز تعطیل گذشته فعالان محیط زیست به ویژه در بهبهان با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از آتش سوزی در کوه‌های این شهرستان از مردم و دوستداران طبیعت برای اطفای حریق امداد طلبیدند. شعله‌های آتش در این کوه‌ها چنان بود که از شهر بهبهان نیز قابل مشاهده بود.

۲ سال پیش، ۲۵ درصد از آتش سوزی‌های جنگل در کشور در خوزستان رخ داده بود.

به گفته مطیعی مدیرکل پیشین منابع طبیعی خوزستان، در خرداد ۹۶ مجموع آتش سوزی جنگل در کشور ۲۱ هزار و ۲۵ هکتار بوده که پنج هزار و ۳۲۲ هکتار از آن در خوزستان اتفاق افتاده است.

در سال ۹۷ وسعت آتش سوزی در پنج ماه نخست، نسبت به مدت مشابه آن ۸۹ درصد کاهش یافت، نتیجه آن ۶۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۳۲۸ بوده است.

خوزستان دارای ۹۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۶۳ هزار هکتار جنگل دست کاشت است.

۹۷۵۴/6002/