گردشگری و توریسم

ضرب الأجل آمریکا برای انصراف ترکیه از خرید اس ۴۰۰

به گزارش خبرگزار فرانسه، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در این خصوص گفت: ۳۱ ماه جولای (۹ مرداد) همکاری ترکیه در برنامه اف ۳۵ تعلیق می شود.
وی با بیان اینکه ” با این شرایط دیگر دانشجویان ترکیه ای که برای آموزش جنگنده های اف ۳۵ حضور دارند، نمی توانند، دوره آموزشی خود را کامل کنند” افزود: به آنها توصیه می کنیم که دوره ای جدید را شروع نکنند.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: درصورتی که ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را بخرد، هر دو حزب کنگره بر این اتفاق نظر دارند که آنکارا به موجب قانون مقابله با دشمنان ایالات متحده باید تحریم شود.
شاناهان ادامه داد: دستیابی ترکیه به اس ۴۰۰ مانع از تحکیم و حفظ همکاری ترکیه با ایالات متحده و حتی با ناتو می شود.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا اظهار کرد: رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه وعده داده بود که تجارت با این کشور از ۲۰ به ۷۵ میلیارد دلار افزایش یابد، اما در صورت خرید اس ۴۰۰ و اعمال تحریم واشنگتن علیه ترکیه، این مساله به چالشی برای آنکارا تبدیل می شود.

آنکارا در دسامبر سال ۲۰۱۷، توافقی برای خرید سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ با مسکو امضا کرد. قرار است، روسیه نخستین محموله تحویلی این موشک‌ها را ماه ژوئن (خرداد- تیر) به ترکیه تحویل دهد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -۴۰۰ روسیه بار دیگر روبه تیرگی گذاشته است.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا مدعی است که چنین اقدامی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود.

شبس **۹۳۶۳**۱۶۱۳