گردشگری و توریسم

برنامه عمل کانون‌های بحرانی گرد و خاک ارائه می‌شود

مسعود تجریشی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: کار شناسایی کانون‌های گردوخاک داخلی به پایان رسیده و در نظر داریم به سراغ تهیه برنامه عمل آن‌ها برویم و مشخص کنیم برای هر استان چه اقداماتی باید صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه عمل مناطقی که کانون‌های بحرانی هستند امسال ارائه می‌شود، گفت: حدود ۲۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار در کشور وجود دارد که وضعیت بخشی از آن‌ها بحرانی است و برای شناسایی و تهیه برنامه عمل آن‌ها با دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و آزاد قرارداد بستیم تا متناسب با خسارت‌هایی که این کانون‌ها وارد می‌کنند اولویت‌بندی شوند.

تجریشی اظهار داشت: برنامه اقدام و عمل یک سری از کانون‌ها در حال نهایی شدن است، برای جاهایی مانند خوزستان نهایی شده و اکنون تهیه برنامه عمل کانون‌های گردوغبار سیستان و بلوچستان را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: تهیه برنامه عمل تالاب‌هایی که به کانون گردوغبار تبدیل شدند سال گذشته آغاز شد، همچنین برای تعدادی از تالاب‌ها مانند تالاب صالحیه برنامه عمل تهیه و کارهای اجرایی آن آغاز شده است و در واقع برای ۷۰ تا ۸۰ درصد تالاب‌ها برنامه عمل را آغاز کردیم.

تجریشی ادامه داد: مکان‌هایی در کشور مانند جنوب شرق اهواز و ریگان در کرمان، کانون غبار هستند که آن‌ها را شناسایی کرده و باید برنامه عمل آن‌ها را نیز تهیه کنیم و در نظر داریم برای امسال به هر کدام از این کانون‌ها برنامه‌ریزی عملیاتی ارائه دهیم.

وی با اشاره به آغاز تهیه برنامه عمل کانون‌های سیستان و بلوچستان، گفت: به علت وضعیت نامناسبی که سیستان و بلوچستان دارد، مقام معظم رهبری قبول کردند که اعتباری حدود ۱۱۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار این استان اختصاص یابد بنابراین پیگیری کردیم تا بتوانیم هم منابع مالی و هم برنامه عمل این استان را در کنار یکدیگر عملیاتی کنیم.

تجریشی درباره کانون‌های گردوغبار خارج از کشور گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با سازمان هواشناسی و سه مرکز تحقیقاتی در داخل کشور قراردادی امضا کردند تا کانون‌های خارج کشور را شناسایی کنند، به‌عنوان مثال امروزه گردوخاک از منطقه قره قوم در ترکمنستان وارد مشهد می‌شود، از سوریه در غرب، سیستان در شرق و بخش‌هایی از عربستان در جنوب، اردن و عراق به سمت ایران می‌آیند.

وی اظهار داشت: در این فرایند اعتبار را سازمان محیط‌زیست تأمین می‌کند و سازمان هواشناسی با همکاری سه مرکز تحقیقاتی در کشور این کانون‌ها را شناسایی و اولویت‌بندی می‌کنند و بر اساس آن برنامه عمل ارائه می‌دهند.

تجریشی ادامه داد: برای حل این معضل با برنامه محیط‌زیست ملل متحد (UNDP) مذاکره کردیم، اعتباری را برای سال ۹۸ در نظر گرفتیم تا بتوانیم کشورهای منطقه را حول محور UNDP گرد هم بیاوریم و برنامه عمل و اقدام برای کانون‌های خارجی را تهیه کنیم و وارد فاز عملیاتی شویم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تلاش می‌کنیم مطالعات بخش‌هایی که امسال آغاز کردیم تا ۶ ماه اول امسال به اتمام برسانیم و بقیه بخش‌ها را از بعد از آن آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: به دنبال استفاده از منابع بین‌المللی هستیم، به‌عنوان مثال یک سری مدارک در این زمینه را به اپدیم که یک مرکز آسیا و اقیانوسیه است و در زمینه گردوخاک فعالیت می‌کند ارائه دادیم و الان باید با کمک وزارت امور خارجه به سراغ استفاده از منابع بین‌المللی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی برویم تا بتوانیم کانون‌های خارجی گردوغبار را بهتر مدیریت کنیم.

مرکز اپدیم چند ماهی است که در ایران مستقر شده است.

علمی ۹۰۱۴** ۱۰۵۵