گردشگری و توریسم

زمینه توسعه مناسبات و همکاری های فرهنگی ایران و تاجیکستان بررسی شد

به گزارش روز جمعه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، در این ملاقات سفیر کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در تاجیکستان و انجام این دیدار، به تحولات نوین و رو به رشد روابط دو جانبه اشاره و مأموریت خود را بهبود و ارتقای مناسبات دو کشور هم فرهنگ، هم دین و همزبان ایران و تاجیکستان، عنوان کرد.
«شمس الدین آروم بیک زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان دراین دیدار با تبریک انتصاب صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: «دو ملت ایرانی و تاجیک هم فرهنگ، هم کیش و هم زبان هستند و ما اشتراکات فرهنگی فراوانی داریم که می‌تواند برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اثرگذار باشد.

وی گفت: ما در تاریخ، زبان و فرهنگ اشتراکات فراوانی داریم. رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی مفاخر فرهنگی دو کشور بمحسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به شروع فعالیت سفیران جدید دو کشور و تحولات مثبت ایجاد شده در روابط ایران و تاجیکستان، اظهار امیدواری کرد: روابط و مناسبات فی مابین دو کشور بهبود و روز به روز توسعه یافته و میان دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان فاصله و دوری نباشد.
«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: به تعبیر رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، دو ملت تاجیک و ایران «قوم و خویش» هستند و همین اشتراکات فراوان به ویژه در حوزه فرهنگ، ظرفیت خوبی برای تقویت و استحکام در همه زمینه‌ها از جمله روابط سیاسی است.
وی در خصوص اهمیت گسترش روابط فرهنگی دو کشور اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های فرهنگی با جمهوری تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد».
سفیر ایران در تاجیکستان، سفر هیأت‌های فرهنگی و هنری برای بازدید از مراکز فرهنگی، هنری و دینی ایران و تاجیکستان، برگزاری مشترک نمایشگاه‌های معرفی دستاوردها و فعالیت‌های علمی و فرهنگی و هنری، معرفی آثار ممتاز و برجسته ادبیات تاجیک و ایران و تجلیل از مناسبت‌های ملی دو کشور از جمله برگزاری روزهای جهانی حافظ، رودکی، فردوسی، سعدی و مولوی، همچنین برگزاری هفته فیلم را در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور مهم دانست.
صابری بر لزوم برگزاری سمینارهای علمی، ادبی و فرهنگی در موضوعات مورد علاقه در مجامع علمی و فرهنگی دو کشور، از جمله اجرای برنامه‌های مشترک علمی و فرهنگی توسط انجمن‌های دوستی ایران و تاجیکستان نیز تاکید کرد.