اخبار گردشگری

سرای آبی بی؛ طعمی به تفاوت یک قرن

با اقامت در “سرای آبی بی” حال و هوای زندگی در صد سال پیش را تجربه نمایید، استراحت در اتاق و پستو‌های قاجاری، که تمامی پنجره‌های آن رو به حیاط پراز درختان نارنج و حوض آبی رنگ با ماهی‌های قرمز باز می‌شود. “آ بی بی” یکی از اقامتگاه‌های بومگردی شهر نی ریز در استان فارس می‌باشد. پیشینه‌ی بنای این اقامتگاه به دوره قاجار باز می‌گردد، زمانی که منزلگاه خاندان “آ بی بی” (مادر بزرگ موسس اقامتگاه) بوده است. این بنا پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۶ جهت ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی (رستوران و شربت خانه) آغاز بکار کرد. با کوله پشتی همراه باشید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.


پیشینه تاریخی سرای آ بی بی، تجربه اصالتپیشینه تاریخی

پیشینه تاریخی سرای آ بی بی به دوره قاجاریه بازمی گردد زمانیکه ”بانو فاطمه اسماعیلی ملقب به آ بی بی” در آن منزل داسته اند. این خانه توسط “اوستا حسین” در ۵ سال معماری و ساخته شده که معماری آن سبک ” جمشیدیه” می باشد که جزء کمیاب و معروفترین سبک های معماری منطقه می باشد. پس از گذر سال‌ها و با توجه به علاقه وافر موسس این اقامتگاه ” خانم زهرا نصرتی” به زنده نگهداشتن یاد و نام ” آ بی بی ” بازسازی و مرمت و در سال ۱۳۹۶ با کاربری اقامتگاه بومگردی همراه با رستوران سنتی و شربت خانه آغاز به کار کرده است.

“آ بی بی” در گویش محلی اهالی فارس (آ) یه معنی بزرگ می باشد و درکل آبی بی به بزرگ خاندان گفته می شود.



امکانات و خدمات “سرای آ بی بی”:

سرای آبی بی در حال حاضر دارای:

  • ۴ اتاق اقامتی با نام‌های “آبی بی ” “ایران بانو” “آ محمود” و “شاه نشین” با ظرفیت ۲۵ نفر

  • رستوران سنتی ارائه انواع خوراک به ویژه غذا‌های بومی نی ریزی

  • شربت خانه با منوی سنتی شیرازی

بدلیل موقعیت دسترسی بسیارمناسب درمسیر شیراز به کرمان یا بالعکس می‌باشد در حال ارائه سرویس به میهمانان ایرانی و توریست‌های خارجی این منطقه است.


شماره رزرو:  09174319115


نقشه نیریز


تجربه‌ای به قدمت یک صده

تجربه‌ای که مهمانان در این سرا بدست می‌آورند بسیار شیرین و کم نظیر است. حضور در خانه‌ای که صد سال زندگی را در حافظه و جان خود دارد. همراه شدن با خاطرات و حال و هوای آن دوران، استراحت در اتاق‌ها و پستوی قاجاری را که تمامی پنجره‌ها رو به حوض آبی پر از ماهی‌های قرمز تماشای ” نمایش عروسکی” و بازدید از ” چاه و مطبخ ” صدساله هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بازدید از موزه “آبی بی ” که شامل ابزار و وسایل آن روزگاران می‌باشد برای میهمان خاطره انگیز می‌کند و میهمانان غرق در لذت تجربه وصف ناپذیر می‌شوند.
صرف غذا‌های محلی که در این سرا طبخ می‌شود تا ۶ خانه آن طرف‌تر به استمشاق می‌رسد. طعم و مزه خوراک‌هایی مثل چلو گوشت، تاس کباب، انواع تیلیت‌های بومی نی ریز و نان اسفناجی که مزه‌ای که شهره خاص و عام می‌باشد.



گشت و گذار و تور‌های “سرای آبی بی ”:

داشتن سفری خاطره انگیز و پربار، یکی از اهداف “سرای آبی بی” برای مسافران و مهمانان می‌باشد، از اینرو تور‌های گوناگون در ” نی ریز” را طراحی و اجرا می‌نماید. یکی از بی نظیر‌ترین این برنامه‌ها تور منطقه حفاظت شده “بهرام گور” است.

جاذبه‌های شهر نی ریز

بعد از دیدن سرای آ بی بی میهمان با گشتی شهری به دیدار یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران رفته به تأسی از معماری دوره ساسانی، با نقشه یک ایوانی ساخته شده و در طی دوره‌های بعدی، الحاقاتی بدان افزوده شده یا تعمیراتی در آن به عمل آمده است بنام “مسجد جامع نی ریز “. از دیگر جاذبه‌های شهر نی ریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

منطقه حفاظت شده بهرام گور – منطقه حفاظت شده بختگان – کوهستان و درهٔ پلنگان – باغ بیشه – چشمه برنجزار – آسیاب شادابخش – آسیاب خبار – آسیاب آبادزردشت – آبشار فصلی تارم – باغ‌های انار و بادام – جنگل‌های انجیر و بادام کوهی – کاروانسرای سروی و حمام حاج محمد