گردشگری و توریسم

ناکامی مهاجرستیزان در انتخابات پارلمانی دانمارک؛ چپ های پیروز نفس راحت کشیدند

به گزارش بامداد پنجشنبه رویترز، بر اساس نتایج اولیه پیش بینی می شود بلوک چپ که گروه های مختلفی مانند «سوسیال دموکرات» ها تا ائتلاف «قرمز-سبز» را در بر گرفته است ۹۴ کرسی به دست آورند.
نتایج اولیه همچنین حاکی است که حزب حاکم «لیبرال» و سایر احزاب جناح راست ۸۱ کرسی را از آن خود می کنند.

پارلمان دانمارک ۱۷۵ کرسی دارد و حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورد مامور تشکیل دولت خواهد شد.
سوسیال دموکرات ها به رهبری خانم «مته فردریکسن» در آستانه انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه وعده داده بودند تا بودجه رفاهی را افزایش دهند.

شبکه «یورونیوز» گزارش داد که حزب سوسیال‌دموکرات دانمارک از جناح چپ میانه با تکیه بر خواست عمومی برای تغییر و با بهره‌مندی از موج طرفداران محیط زیست در اروپا در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسید.

رای‌گیری انتخابات پارلمان دانمارک روز چهارشنبه ۵ ژوئن (پانزدهم خردادماه) آغاز شد. این دومین بار در دو هفتۀ اخیر است که شهروندان این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. آنها ۱۰ روز پیش از این در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرده بودند.

پس از سپری کردن سالی پرتنش ناشی از اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی، سرانجام رای دهندگان دانمارکی با این انتخابات، قدرت را به چپ‌ها واگذار کردند؛ با این امید که دولتی با الگوی بازتری برای رفاه بر سر کار آید؛ به ویژه آنکه مته فردریکسن، رهبر حزب سوسیال دموکرات این کشور قول داده است بودجه بیشتری را صرف رفاه شهروندان کند.

آخرین نظرسنجی‌های قبل از برگزاری این انتخابات، حاکی از آن بود که حزب فردریکسن ۴۱ ساله برنده این انتخابات می شود و به این ترتیب، او جایگزین «لارس لوکه راسموسن»، نخست‌وزیر کنونی از حزب لیبرال دانمارک خواهد شد.

اکنون، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی دانمارک نشان می‌دهد که عوام‌گرایان با تمام تبلیغات ضدمهاجرتی خود در دو دهه گذشته این بار موفقیتی به دست نیاوردند.

بر اساس نخستین برآوردهای آماری که از شبکه‌های تلویزیونی «دی‌آر» و «تی‌وی ۲» دانمارک پخش شد، سوسیال‌دموکرات‌ها با اندکی رأی کمتر نسبت به سال ۲۰۱۵ و با کسب دست کم ۲۵.۳ آرا صدرنشین هستند. بر اساس همین برآوردها، حزب سوسیال‌دموکرات به لطف آرا تمام احزاب جناح چپ تاکنون به اکثریت مطلق کرسی های پارلمان دانمارک دست یافته است.

** سایر احزاب

حزب «سوسیالیست خلق» که متشکل از هواداران محیط زیست است، در این دوره دست کم ۷.۴ درصد آرا را به دست آورده که تقریباً دو برابر آرا به دست آمده برای این حزب در دوره گذشته است.

حزب «مردم» از جناح راست افراطی با سقوط چشمگیری نسبت به دوره قبلی، از ۳۷ کرسی پیشین اکنون باید به ۱۸ کرسی بسنده کند. این حزب مهاجرستیز از سال ۲۰۰۱ تاکنون جایگاه مهمی را در سیاست دانمارک برای خود ایجاد کرده و باعث سخت شدن سیاست‌های مهاجرتی در این کشور ۵.۶ میلیون نفری اسکاندیناوی شده بود.

گزارش یورونیوز تصریح می کند، دانمارک یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپاست به طوری که حدود ۱۰ درصد از جمعیت این کشور، متولد خارج هستند.

به این ترتیب دانمارک از این پس با طیف رنگارنگی از احزاب سیاسی مختلف و مشخصاً با حضور پر رنگ‌تر سوسیال‌دموکرات‌ها در سپهر سیاسی خود روبرو خواهد بود. مته فردریکسن، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات حالا خود را برای جانشینی لارس لوکه راسموسن در سمت نخست‌وزیری آماده می کند.

شبک **۹۴۲۳**۹۲۴۱