گردشگری و توریسم

سی.ان.ان: عربستان برنامه موشک های بالستیک خود را توسعه داده است

بنا بر این گزارش که روز چهارشنبه به وقت محلی آمریکا منتشر شد، سه منبع آگاه اعلام کردند: این اقدام سعودی به کمک چین انجام شده و این کار تلاش های آمریکا برای محدود کردن اشاعه موشکی در خاورمیانه را تهدید می کند.
به گفته این منابع، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعضای ارشد کنگره را از دستیابی خود به چنین اطلاعاتی آگاه نکرده بود و این مساله باعث خشم دموکرات ها شده است.
دموکرات ها اطلاعات در این زمینه را از طریق کانال هایی خارج از دولت به دست آورده بودند. آنها معتقد هستند دولت ترامپ عمداً آنان را از حضور در جلسات توجیهی در این مورد دور نگه داشته است.
پیشتر گزارش های اطلاعاتی آمریکا نشان داده بود که عربستان سعودی با خریدهای تسلیحاتی اخیر از چین فناوری و زیرساخت های موشکی خود را توسعه داده است.
اعضای کنگره نگران هستند این اقدام چه با تایید ضمنی دولت ترامپ انجام شده باشد و چه نشده باشد، به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه دامن بزند.
این مساله در شرایطی فاش شده است که کنگره و کاخ سفید بر سر عربستان دچار اختلاف شده اند. اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از عربستان به دلیل جنگ علیه یمن و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستان انتقاد کرده اند اما کاخ سفید به دنبال روابط نزدیک تر با سعودی هاست.
در همین راستا، دولت ترامپ اخیراً اعلام کرد که تصمیم گرفته است به رغم مخالفت کنگره، میلیاردها دلار تسلیحات و مهمات به عربستان بفروشد.
منابع آگاه به سی.ان.ان گفتند، هر چند دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی قطعی در مورد هدف نهایی عربستان از توسعه برنامه موشک های بالستیک نداشته اند اما این اقدام می تواند گام دیگر عربستان در راستای تلاش های احتمالی آن برای حمل کلاهک های هسته ای باشد؛ البته اگر روزی به آن دست یابد.
طبق قانون «رژیم کنترل فناوری موشکی» در آمریکا که سال ۱۹۸۷ به اجرا در آمد، فروش موشک های بالستیک به سعودی ها ممنوع است.
سی.ان.ان نوشت: عربستان سعودی چند دهه پیش از چین موشک های بالستیک خریده و برخی گزارش ها حاکی است که سعودی ها در سال ۲۰۰۷ نیز خریدهای بیشتری از چینی ها داشته اند.
واشنگتن پست، در ماه ژانویه گزارش داده بود تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که عربستان یک کارخانه موشک های بالستیک ساخته است. به گفته تحلیلگرانی که این تصاویر را مشاهده کرده اند، به نظر می رسد که این کارخانه با فناوری چینی ها همخوانی دارد.
شبک **۹۴۲۳**۱۸۵۹