گردشگری و توریسم

رییس جمهور سابق تونس: امارات، عربستان و مصر در پشت پرده حوادث خونین سودان هستند

 به گزارش شبکه خبری “الجزیره”، رییس جمهوری سابق تونس دیشب (دوشنبه) با توصیف این سه کشور به مثلث شر، آن ها را به سرمایه گذاری ضد انقلاب ها و توطئه چینی برای سرکوب ملت ها متهم کرد و افزود: این کشورها در یمن، سودان، لیبی و در تونس از طریق پول کثیف و تبلیغات دخالت می کنند و حتی در کشورهای قدرتمندی چون الجزایر و مغرب مداخله می کنند.

المرزوقی خاطر نشان کرد مسئله کنونی سودان و عرب ها دفاع از استقلال تصمیم های کشورشان در مقابل مثلث شر وابسته به رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: شعار مبارزه با اسلام گرایان در سودان با سرکوب اعتراضات درهم شکست چرا که انقلاب را اسلام گرایان هدایت نمی کند و مثلث شر به مقابله با مردم و آزادی برخاسته است.

رییس جمهور سابق تونس با ستودن مسالمت آمیز بودن اعتراضات، از مردم خواست از خشونتی که مثلث شر به دنبال آن است، دوری کنند.

وی خاطر نشان کرد : اقدامات نظامی نتوانست رژیم “عمر البشیر” رییس جمهور سابق را سرنگون کند اما انقلاب مردمی ظرف چند ماه موفق به چنین کاری شد و این موضوع قدرت اعتراضات مسالمت آمیز را نشان می دهد.

المرزوقی در ادامه از ارتش سودان خواست که مانند ارتش تونس و الجزایر از ملت و انقلاب حمایت کنند و ابزاری در دستان مستبدان نباشند.

رییس جمهور سابق تونس با اشاره به واکنش های بین المللی به حوادث اخیر سودان افزود: نباید روی مواضع غرب در این باره حساب باز کرد و آن ها به دموکراسی در کشورهای عربی توجهی نمی کنند چراکه دنباله روی عرب ها را کاهش دهد و اروپایی ها را درآمد حاصل از فروش سلاح محروم می کند.

نیروهای امنیتی سودان برای پایان دادن به تحصن معترضان در خارطوم پایتخت این کشور، روز دوشنبه به جمعیت متحصنان حمله کرده و شمار بسیاری را کشتند که تعداد جان باختگان تاکنون به ۳۵ تن رسیده است.

سرکوب خونین اعتراضات در سودان با وجود برکناری عمرالبشیر رئیس جمهوری مخلوع، همچنان ادامه دارد و قول شورای نظامی انتقالی برای واگذری قدرت به غیرنظامیان در حد حرف باقی مانده است.

اعتراض به قیمت نان و سوخت عاملی بود که مردم سودان را به خیابان کشاند، تظاهراتی که از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت عمر البشیر و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.

خاورم**۳۲۲۴**۲۰۴۰