گردشگری و توریسم

بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از پروژه های آبخیزداری خراسان رضوی استحصال شد

محمود روشندل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مزایای اصلی طرح‌های آبخیز داری، کنترل سیل و رسوب در بالادست حوزه‌های آبخیز سدهای استان است.
وی اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها با جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوبات در داخل مخازن سدها باعث افزایش عمر مفید سدها می‌شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سیلاب‌های مخرب در خراسان رضوی جلوگیری کرده است گفت: این پروژه‌ها همچنین در جلوگیری از هدر رفت سیلاب تأثیر مهم داشته اند.

روشندل افزود: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۲۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری پرداخت شد که در این راستا با مشارکت مردم در ۹۵ حوزه آبخیز و بیش از هشت هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی، عملیات بذرکاری، کپه کاری و نهال کاری به منظور حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام شد.
وی اظهار داشت: در این مدت بیش از ۱۱۳ پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در بالادست ۶۰۰ رشته قنات شهرستان‌های این استان اجرا و به بهره برداری رسید.
وی گفت: از مجموع بیش از ۱۱ میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی بیش از هشت میلیون هکتار عرصه‌های مخلتف زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری است که معادل ۴.۲ میلیون هکتار این سطح دارای توان سیل خیزی بحرانی و فوق بحرانی می‌باشد.
هم اکنون حدود پنج میلیون و ۵۵۴ هزار هکتار و معادل بیش از ۴۹ درصد از مساحت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند و ۱۸.۴ درصد بیابان‌های کشور در خراسان رضوی قرار دارد.

۷۴۹۶ / ‏‬ ۶۰۵۳