گردشگری و توریسم

نوای سمفونی کوچ

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه ییلاقی عشایر استان‌های لرستان، خوزستان و فارس سلانه در فصل بهار و تابستان پذیرای عشایر کوچرو است.

تاکنون بیش از ۷۰ درصد از عشایر کوچرو این استان از منطقه خوزستان به مناطق سرسبز این استان کوچ کرده‌اند و یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد حوزه گردشگری ایران را در چهارمحال و بختیاری شکل داده‌اند. در واقع جلوه‌های طبیعی و انسانی موجود در محیط عشایر، این گروه از جمعیت کشور را به به یکی از جاذبه‌های گردشگری مطرح کشور تبدیل کرده است.

عشایر اقوامی هستند که در گذر قرن‌ها زندگی دسته جمعی خود به شیوه‌ای زیبا و باورنکردنی ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله‌ای خویش را حفظ کرده و به عنوان دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب یافته‌اند. عشایر پاره‌ای افتخارآمیز از تمدن ایران زمین هستند و ما باید آنها را به صحنه بیاوریم و از تجربیات چند هزارساله زندگی شأن در سفر، برای بهبود صنعت گردشگری کشور بهره گیریم.

ما باید از آنها بیاموزیم که چگونه سبک سفر کنیم و همواره در تعامل سازنده، ظرفیت‌های موجود در طبیعت را کشف کرده، آنها را در زندگی روزمره خود به کار گیریم و از طبیعت سرد و گرم چشیده آنها صبر بیاموزیم و لذت واقعی سفر را در پویشی پایدار برای شناخت ناشناخته‌ها جست و جو کنیم.

هرچند در سال‌های اخیر مظاهر فناوری، زندگی بکر عشایر را تحت تأثیر خود قرار داده اما همچنان کوچ نشینان بسیاری سنت‌ها و ارزش‌های اصیل ایرانی را حفظ کرده‌اند که دیدن همین سنت‌ها، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به جمعیت عشایر این استان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان بیش از ۱۲۶ هزار عشایر کوچرو دارد که پس از استان فارس دومین استان عشایر نشین کشور به شمار می‌رود.

یحیی حسین پور با بیان اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی کشور از سوی عشایر تولید می‌شود، افزود: عشایر استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام در اختیار دارند و نقش مهمی در چرخه اقتصادی استان و کشور ایفا می‌کنند.

به گفته وی، عشایر در ۸۵ درصد از گستره جغرافیایی استان حضور دارند و شهرستان‌های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به ویژگی‌های بارز عشایر اظهار کرد: عشایر مهمان نواز بوده و سنت را گرامی می‌دارند و از این حیث دارای جذابیت بسیاری برای گردشگران هستند.

حسین پور افزود: زندگی عشایر کشور مملو از تلاش، سخت کوشی و مبارزه با ناملایمات طبیعت است که این صحنه‌ها برای گردشگران بسیار دیدنی و جذاب است.

وی با بیان اینکه هر چادر عشایری می‌تواند نقش یک هتل پنج ستاره را داشته باشد، تصریح کرد: اقتصاد عشایر استان از راه دامداری می‌گذرد و چنانچه گردشگری عشایر در این مناطق پا بگیرد کمک بسزایی به معیشت آنها می‌شود.

با این وجود تاکنون اقدام قابل توجه و سازنده‌ای برای بهره گیری از ظرفیت گردشگری عشایری در این استان شکل گرفته و استفاده از این ظرفیت برای جذب گردشگر به ایجاد دو یا سه کمپینگ عشایری خلاصه شده و برنامه ریزی مشخصی برای این حوزه پیش بینی نشده است.

این در حالیست که توجه به گردشگری عشایری در سند جامع توسعه گردشگری استان نیز دیده شده و به گفته کارشناسان و متخصصان این حوزه، گردشگری عشایری مزیت رقابتی چهارمحال و بختیاری در حوزه جذب گردشگر است.

یک کارشناس حوزه گردشگری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که هر استانی باید برای جذب گردشگر به مزیت‌های رقابتی خود توجه کند، بزرگترین مزیت رقابتی چهارمحال و بختیاری در کنار گردشگری طبیعی، حوزه عشایری است.

حیدر صادقی افزود: ایلراه ها، زندگی و آداب و رسوم، دست بافته‌ها و سبک زندگی عشایری از جاذبه‌هایی است که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

وی عملکرد در حوزه بهره گیری از ظرفیت گردشگری عشایری را نامطلوب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش‌هایی که در سال های گذشته انجام گرفته اما هنوز تا بهره گیری کامل از این ظرفیت فاصله بسیاری داریم.

این کارشناس حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: یا در این حوزه برنامه ریزی منسجمی ارائه نشده و یا اگر ارائه شده بدرستی اجرا نشده است.

صادقی ایجاد هماهنگی بین بخش دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی را از راهکارهای توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: برای شکوفایی گردشگری عشایری در استان نیازمند برنامه مدون، اختصاص اعتبار لازم و همراهی بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

وی، بازاریابی و اطلاع رسانی را از دیگر راهکارهای موفقیت در جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: هم اینک بازاریابی برای جذب گردشگر به ویژه توریسم بین المللی صفر است و حضور فعالی در نمایشگاه‌های بین المللی نداریم.

با این وجود انتظار می‌رود با توسعه گردشگری عشایری در استان و بهره گیری از ظرفیت‌های بیشمار این حوزه ضمن اینکه تحول چشمگیری در رونق صنعت گردشگری استان رقم زده شود بلکه موجب اشتغالزایی، کارآفرینی و حفظ و بقای جامعه کوچرو را فراهم کند. محل سکونت عشایر، پوشاک، خوراک، صنایع دستی و به طور کلی سبک زندگی عشایر همه و همه می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و منجر به حفظ بقای زندگی عشایر شود از همین رو شایسته است گام‌های جدی تری در این عرصه برداشته شود.

۷۳۶۳/۶۰۲۱