گردشگری و توریسم

دوره تنفس بازپرداخت تسهیلات بازسازی مناطق سیل زده سه ساله شد

به گزارش ایرنا حامد روحانی روز شنبه در هشتمین نشست هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: با این رویکرد، تسهیلات اعطایی به ساکنان مناطق سیل زده سه استان لرستان، خوزستان و گلستان به صورت قرض الحسنه خواهد بود.
وی گفت: با همراهی دولت و بانک‌ها، اعتبارات و تسهیلاتی که برای ساکنان سیل زده شهری و روستایی کشور تخصیص و مصوب شده به سبب سهل الوصول بودن در طول فعالیت بنیاد مسکن بی سابقه است که این خود سرعت بازسازی واحدها احداثی و تعمیری را افزایش خواهد داد.
به گفته وی برای هر واحد احداثی در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بدون عوض و برای واحدهای روستایی هر کدام ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهاردرصدی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض دولتی پرداخت می‌شود.
رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تسهیلات پرداختی ارزان قیمت بانکی برای تعمیر حداکثر ۱۵۰ میلیون ریال و ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض بیان کرد و افزود: برای کمک هزینه لوازم منزل هفت هزار خانوار، ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض به هر خانوار پرداخت خواهد شد.
روحانی ادامه داد: کمک هزینه اجاره بها به واحدهای احداثی در مناطق روستایی ۶۰ میلیون ریال خواهد بود که این رقم در مناطق شهری ۱۲۰ میلیون ریال خواهد بود.
به گفته وی تعمیرات منازل آسیب دیده تا پایان تابستان و منازل احداثی تا پایان سال ۱۳۹۸ انجام می‌شود.
** ضرورت شتاب بخشی بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات
رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به مصوبه ۲۳ اردیبهشت ماه هیأت دولت که بانک‌ها را ملزم می‌کند تسهیلات مصوب را به بانک‌های عامل در استان‌ها جهت اجرا و اقدام ابلاغ کنند اظهار داشت: بانک‌های تجارت، صادرات، سپه، توسعه تعاون، مسکن و ملی در استان‌ها، موظف هستند توزیع تسهیلات را در یک فرایند ۲ روزه شروع کنند.
روحانی در ادامه افزود: بانک‌های عامل در استان‌ها، پس از دریافت ابلاغ از بانک متبوع خود در تهران می‌توانند تسهیلات مصوب (بلاعوض و تسهیلات) را توزیع کنند.

**تعیین سهمیه برای مشارکت سپاه در بازسازی مناطق سیل زده
رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین رؤسای سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسیده است بسیج در ساخت ۳۰۰و احد مسکونی روستایی و شهری و ۵۰۰و احد تعمیری در خوزستان مشارکت می‌کند.
روحانی، مشارکت بسیج و سپاه برای ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده را شتاب بخشی به ساخت و ساز و کاهش هزینه‌ها مؤثر خواند.
در این نشست کمک برای بازسازی و تعمیر یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی خوزستان با مساعدت بهزیستی و کمیته امداد خوزستان به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا در جریان سیلاب مهیب فروردین ماه امسال ۷۰۰و احد شهری، سه هزار و ۴۰۰و احد روستایی خوزستان تخریب شد و هفت هزار واحد روستایی و شهری نیز آسیب دید.
شدت و گستردگی سیلاب اخیر در خوزستان که دست کم در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بود زندگی ۴۰۰ هزار نفر در ۲۱ شهرستان خوزستان را تحت تأثیر قرار داد و بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد خسارت بر جای گذاشت.
/ ‏۶۰۰۲/‏۶۰۶۵