گردشگری و توریسم

فرماندار رودسر: تخریب حاشیه رودخانه پلرود، پذیرفتنی نیست

سد مخزنی پلرود یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب استان است که مطالعات شناسایی و اولیه آن از سال ۵۶ آغاز شد و مطالعات تکمیلی آن بین سال‌های ۶۲ تا ۸۴ خاتمه یافت و در سال ۸۶ مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اخذ شد.
ارتفاع سد ۱۰۰ متر، حجم مخزن آن ۱۳۲ میلیون مترمکعب و قدرت تنظیم سالانه آن ۲۰۵ میلیون مترمکعب است.
هدف از ساخت سد مخزنی پلرود، ذخیره و تنظیم آب رودخانه پلرود که دومین رودخانه بزرگ استان گیلان است، می‌باشد که با ساخت آن، امکان آبیاری بالغ بر ۲۷ هزار هکتار از اراضی شالیکاری و باغات شهرستان‌های رودسر و املش و تأمین آب شرب هفت شهر بزرگ شرق گیلان شامل رحیم آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب در سال و نیز تأمین انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات در سال میسر خواهد شد.
سد پلرود از نوع خاکی با هسته نفوذ ناپذیر بوده و پیشرفت فیزیکی آن تا پایان مهرماه امسال ۶۵ درصد است.

گزارش روز شنبه روابط عمومی فرمانداری رودسر: به ایرنا حاکیست؛ حسین اسماعیل پور در نشست ستاد ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های این شهرستان، با اشاره به شیوه نامه‌های تدوین شده در حوزه مدیریت رودخانه‌ها، لزوم اجرا و تحقق آن را از سوی مدیران مورد تاکید قرار داد و در عین حال از شرکت‌های بهره بردار شن و ماسه رودسر خواست در تأمین منافع و مصالح منطقه اهتمام داشته و مسئولانه عمل کنند.
وی با تاکید بر اعمال راه‌های قانونی ساماندهی رودخانه‌ها به وجود دو بحران اساسی ناشی از وقوع سیلاب یکی در محدوده وادی رحیم آباد و دیگری خیاط محله سیاهکلرود چابکسر اشاره و اضافه کرد: اگر اقداماتی اساسی برای برون رفت از شرایط کنونی انجام نگیرد، مطمئناً با چالش اساسی مواجه خواهیم بود.
اسماعیل پور با یادآوری این مطلب که شرکت‌های بهره بردار حاشیه رودخانه پلرود نگرانی‌های فراوانی را متوجه شهرستان می‌کنند اظهار کرد: اینکه این شرکت‌ها حاشیه رودخانه‌ها را مورد تخریب قرار می‌دهند و تاوان این خرابی‌ها را دولت بپردازد قابل پذیرش نیست.
فرماندار رودسر همچنین از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای گیلان و بخش خصوصی برای ساماندهی نهر آب بی بالان بخش کلاچای خبر داد و اضافه کرد: برای ساماندهی رودخانه آچیرود چابکسر مشاور و مجری پروژه تعیین شده و برای رودخانه خشکرود هم اقدامات اولیه جهت پاکسازی آن شروع شده است.
شهرستان رودسر با چهار بخش مرکزی، چابکسر، کلاچای و رحیم آباد در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۲۰۰۷/‏۷۲۹۵/‏