گردشگری و توریسم

کودک ۵ ساله و مرد ۶۱ ساله هرمزگانی به چهار بیمار زندگی دوباره بخشیدند

براساس نظر پزشکان مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند، اما با پیوند اعضایشان، می توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.

بیمارانی که از نظر علم پزشکی امکان حیات دوباره ندارند، اما تپش قلبشان کورسویی امید برای خانواده هایشان است؛ به خصوص آنکه اگر بیمار کودکی باشد که شاید خانواده اش سالها در انتظار تولدش بوده اند و حالا پزشکان اعلام بر مرگ مغزیش دارند.

در چنین شرایطی تصمیم گیری براساس نظر پزشکان کاری سخت است و خانواده هایی که با اهدای عضو بیماران مرگ مغزیشان موافقت می کنند، در حقیقت چالش میان عقل و احساس را به درستی مدیریت می کنند؛ از آن رو که با تکیه بر عقلشان و یافته های پزشکی به این اقدام بشردوستانه رضایت می دهند و از سویی دیگر با این تصمیم، به احساسشان نیز پاسخ مثبت داده اند و حس زیبای زندگی و آرامش را در وجود بیماران نیازمند به پیوند، می آفرینند.

تصمیمی که نور امید را در قلب بیماران نیازمند به اهدای عضو روشن و وجود چندین خانواده را شاد می کند و ایثاری ماندگار را به یادگار می گذارد.

**دو بیمار مرگ مغزی هرمزگانی شمع زندگی چهار بیمار را روشن کردند

یکی از زیباترین تصمیم های انسانی طی نخستین روزهای خردادماه امسال از سوی دو خانواده در هرمزگان گرفته شده که با این تصمیم به چهار نفر زندگی دوباره بخشیده شده است.

یکی از این بیماران یک کودک پسر پنج ساله اهل شهرستان رودان و یک مرد ۶۱ ساله اهل بندرعباس است.

کودک پنج ساله بر اثر تصادف و مرد ۶۱ ساله بر اثر فشار خون بالا و خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی می شوند و خانواده هایشان در تصمیمی انسانی، با اهدای عضو عزیزانشان موافقت می کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با رضایت خانواده این کودک، کبد و کلیه هایش به سه بیمار و کبد بیمار ۶۱ ساله نیز به یک بیمار اهدا شد.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: عمل پیوند اعضای اهدایی این بیماران مرگ مغزی در مرکز پیوند عضو شیراز انجام شد.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو، افزود: خوشبختانه در یک سال اخیر گام های خوبی در این زمینه برداشته شده و مردم نسبت به اهدای عضو آگاه تر شده اند و از نیمه دوم پارسال تاکنون حدود ۱۳ مورد اهدای عضو در هرمزگان انجام شده است.

**حدود ۲۰۰ نفر در هرمزگان نیازمند اهدای عضو هستند

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سالانه حدود ۴۵ نفر به دلیل مرگ مغزی در این استان جان خود را از دست می دهند و این در شرایطی است که حدود ۲۰۰ بیمار در این استان چشم انتظار اهدای عضو می باشند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود و هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انجمن اهدای عضو ایرانیان، هر سال به طور میانگین حدود سه هزار نفر از بیماران نیازمند به پیوند اعضا در کشور جان خود را از دست می دهند، در حالی که روزانه اعضای سالم بسیاری از افراد مرگ مغزی در خاک دفن شده و نابود می شوند که این آمارها حکایت از آن دارد که ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در کشور ضرورتی انکارناپذیر است و باید جدی گرفته شود.

طبق این آمارها روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر در کشور به دلیل کمبود ارگان های حیاتی پیوندی از جمله قلب، کلیه و کبد جان خود را از دست می دهند.

شبک **۷۱۹۸/۶۰۴۸**۱۳۹۲