گردشگری و توریسم

جمهوری اسلامی در پیوند با قرآن مسیری برخلاف جهان سلطه طی می کند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی پنجشنبه شب در نخستین همایش قدردانی از خیران و فعالان قرآنی کاشان افزود: امروز مردان بزرگی مانند شهیدان برای پایداری و حفاظت از انقلاب و طی کردن این مسیر ایستاده‌اند که هدف آن استقرار تمدن نوین اسلامی و جامعه اسلامی است که برای این مهم باید بردباری و استقامت داشته باشیم.
وی یکی از آموزه‌های بزرگ قرآن کریم را استقامت در مسیر الهی برشمرد و بیان کرد: اینکه رهبری فرزانه و دور اندیش انقلاب اسلامی بر ارزش‌ها و شخصیت انقلابی تاکید دارند به این موضوع باز می‌گردد که مهمترین عنصر شخصیت انقلابی، استقامت و پایداری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توصیه‌های قرآن کریم مبنی بر بردباری و استقامت تصریح کرد: اگر عنصر استقامت در وجود انسان باشد، همه ارزش‌های انسانی را حفظ می‌کند و اگر این عنصر مهم نباشد، همه ارزش‌های درونی انسان به مرور زمان از بین می‌رود.
وی ریشه همه خستگی‌ها در جامعه را فاصله گرفتن از کلام خداوند متعال دانست و اضافه کرد: اگر انسان با کلام خدا پیوند داشته باشد، آرام می‌گیرد و به آسایش می‌رسد.
عاملی شکل گیری هویت‌های جدید و پوچ را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: هنگامی که جامعه از فطرت خود فاصله بگیرد، به موجودی سرگردان، بدون هویت و ناآرام تبدیل شده و گاه دچار آلزایمر فرهنگی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکیدهای رهبری معظم انقلاب مبنی بر سبک زندگی اسلامی را یادآور شد و ادامه داد: این مهم برای آن بود که مردم ایران اسلامی در مسیر زندگی در دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها، بازارها و جشنواره‌ها دیندار باشند و دین جوهر مسیر زندگی شود.
وی لزوم حفظ و حراست از قرآن کریم به عنوان عنصر شریف نجات بخش زندگی بشری را مورد تاکید قرار داد و افزود: امید می‌رود مرجعیت این کتاب مقدس روش زندگی همگان را تغییر دهد و روز به روز شاهد پیشرفت جامعه ایمان آورندگان، دینداران و انسان‌های وفادار به اهل بیت (ع) و شهیدان باشیم.
عاملی بیان کرد: امروز نیاز داریم که ارزش قرآن را بیش از گذشته درک کنیم، زیرا این کتاب وحی شده هویت بخش زندگی فردی و جامعه انسان‌هاست.
وی خاطرنشان ساخت: واژه حق در قرآن کریم ۲۲۰ بار تکرار و در هر آیه نیز معنی ویژه ای از آن ارائه شده اما نقطه مشترک کاربرد این واژه در کتاب آسمانی به معنای بایسته‌های تکوینی و تشریحی هستی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از قرآن کریم به عنوان مرجع کلام برای هدایت، سلامت فردی و اجتماعی یاد کرد و گفت: در دورانی زندگی می‌کنیم که برخی از آن به عنوان دوران فتنه، ابهام و سردرگرمی انسان تعبیر کرده‌اند.
وی تشریح کرد: حق به معنای قانون هستی است اما بشر به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه با گذشت زمان از قانون خداوند سبحان فاصله گرفته که این امر امروز سرچشمه ستم‌های بزرگ، استبداد و فسادهایی شد که انسان‌ها باور نداشتند در تاریخ شاهدش باشند.
عاملی همچنین در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: مسیر حمایت از خدمات قرآنی از حافظان و قاریان گرفته تا خادمان و سایر اقدام‌های مورد نیاز باید برای نهادینه شدن تعلیم و تربیت قرآنی به صورت جدی دنبال می‌شود.
وی افزود: بر این اساس امسال ۳۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از برنامه‌های قرآنی در لایحه دولت اختصاص یافته و ستاد توسعه قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام‌های گسترده‌ای را در مسیر تقویت آموزش و تعلیم و تربیت قرآنی دنبال می‌کند.
نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش عنوان کرد: حوزه قرآنی همواره مانند مدرسه سازی از سوی مردم و خیران رونق گرفته است.
سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی دولت و کمک ۱۲ هزار میلیارد ریالی مردم برای مدرسه سازی در سال گذشته عنوان کرد: این مهم نشان از ظرفیتی دارد که باید در کانون‌ها و بنیادهای قرآنی نیز سازماندهی شود تا تحولی را در این حوزه هم شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا، ۲۲ نیکوکار و ۸۹ نفر از حافظان، قاریان، فعالان و مدال آوران قرآنی کشوری و بین المللی شهرستان کاشان در ادامه این همایش با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی‬ کاشان با اهدای لوحی قدردانی شدند.

۲۰ مدرسه قرآنی با برگزاری جلسه‌های تفسیر و تلاوت کلام الله مجید در کاشان فعال است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
۶۱۳۶/‏۸۱۲۳/‏۶۰۲۶/‏