گردشگری و توریسم

دعوت نخبگان عراق برای شرکت گسترده در راهپیمایی روز قدس

این عده از فرهیختگان و شخصیت‌ها و رهبران سیاسی عراق طی چند روز گذشته در گفت و گوهای اختصاصی با ایرنا با اشاره به سیاست حراج گذاری که استکبار جهانی نسبت به مساله فلسطین و قدس در پیش گرفته و با سکوت خفت بار برخی حکام عرب منطقه مواجه است، حضور در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس را امسال متمایز از سنوات گذشته دانستند.

نماینده پارلمان از فراکسیون بدر گفت که همه مسلمانان در همه جهان باید یک صدا در روز جهانی قدس در راهپیمایی ویژه این روز شرکت کنند تا تجدید بیعتی باشد مبنی براینکه هرگز قبله اول مسلمانان را فراموش نمی‌کنند.

خانم «انتصار الهلالی» با اشاره به اینکه روز قدس روز فریاد حقانیت بر سر همه تجارت پیشگان با مساله اول مسلمانان است تاکید کرد که فلسطین مساله همه جهان اسلام و سرنوشت مسلمانان است و هرگز سکوت در برابر آن جایز نیست.

عضو دفتر سیاسی گروه مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله عراق» نیز گفت که با توجه به طرحی که در حال حاضر برخی از حکام عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته‌اند، راهپیمایی روزجهانی قدس حادثه‌ای است که خواب همه تجارت پیشگان با مساله فلسطین را آشفته می‌کند.

«سید جاسم الجزائری» اضافه کرد که گرامیداشت روز جهانی قدس در سایه شرایط حساس فعلی در منطقه، تبدیل به یک ضرورت شده و هدف آن نیز رساندن این پیام است که ملت‌های مسلمان و عرب همچنان مساله فلسطین را قطب نمای سیاست‌های راهبردی خود می‌دانند.

اما نماینده زن پارلمان عراق از فراکسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) نیز گفت که فلسطین مساله اول همه مسلمانان است و همه مسلمانان به این ایمان دارند که تعیین کننده سرنوشت فلسطین، خود مردم فلسطین هستند.

«ماجده التمیمی» اضافه کرد که در آستانه راهپیمایی روزجهانی قدس از همه ملت‌های مسلمان در سراسر جهان می‌خواهیم که در این راهپیمایی عظیم شرکت کرده و موضع خود را در دفاع از این مساله ابراز کنند.

به گفته وی، حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس پیام روشنی دارد و آن اینکه مساله فلسطین در وجدان و دل‌های ملت‌های مسلمان زنده است و هرگز قابل فراموشی نیست.

در همین راستا قائم مقام وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق تاکید کرد که روز جهانی قدس یادآوری این پیام روشن به همه جهانیان است که حیات جهان اسلام به قدس بسته شده و اگر آن را از مسلمانان بگیرند به معنی گرفتن حق زندگی از آنان است.

«جابر الجابری» اضافه کرد که روز جهانی قدس، روز اسلام است و برای همین همه این فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران برای آن است که ایران و همه مسلمانان از قدس به عنوان قبله اول مسلمانان و مساله فلسطین دست بردارند.

تحلیلگر سیاسی برجسته عراق نیز راهپیمایی روز قدس امسال را نیز تاکید مجددی بر زنده بودن قدس در وجدان‌های ملت‌های مسلمان و صدور مجوز مرگ برای طرح موسوم بر معامله قرن دانست.

«محمد صادق الهاشمی» خطاب به همه سران عربی که می‌خواهند این تصور را القا کنند که مساله فلسطین تمام شده است گفت که قدس شریف و مساله فلسطین، مساله یک امت است و راهپیمایی‌های عظیم امسال این باور حکام عرب دنباله رو آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقش بر آب خواهد کرد.

رئیس دیوان اوقاف اهل سنت عراق نیز گفت که آمریکا نمی‌تواند قدس را از قلب و وجدان مسلمانان ها پاک و بیرون کند.

شیخ «عبداللطیف الهمیم» افزود که آمریکا شاید بتواند یک گل از یک باغچه بچیند یا کوهی را با خاک یکسان کند اما هرگز نمی‌تواند با سیاست‌هایش قدس شریف و مساله فلسطین را از وجدان و قلب مسلمانان پاک کند.

وی با اشاره به اینکه مساله فلسطین بحث یک مشت آب و خاک نیست، گفت که مساله فلسطین و قدس شریف در قلب‌ها و وجدان ملت‌های مسلمان زنده است زیرا این مساله با باورهای دینی آنها گره خورده است.

عالم اهل سنت عراق و رئیس شورای علمایی پیوند محمدی (ص) این کشور نیز یاد آور شد که روز جهانی قدس امسال در اعلام همبستگی و دفاع از مساله فلسطین متمایز از سنوات قبل خواهد بود.

«شیخ عبدالقادر الآلوسی» اضافه کرد که انتظار می‌رود که جمعه آخر ماه رمضان امسال با توجه به تحولات مهمی که در منطقه جریان دارد، یکی از جمعه‌های متمایز از همه سنوات گذشته در اعلام همبستگی و دفاع از مساله فلسطین باشد.

وی افزود که این از حسنات انقلاب اسلامی ایران است که جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کرده تا امت اسلامی را همواره به یاد قدس بگذارد و قدس مساله اول جهان اسلام باشد.

وی وضعیت ملت‌ها را از دولت‌های منطقه نسبت به مسئله فلسطین متمایز خواند و گفت که اگر دولت‌ها و مزدوری آنها را در منطقه برای رژیم صهیونیستی و آمریکا به جانبی بگذاریم می‌بینیم که ملت‌های مسلمان در کنار مساله فلسطین ایستاده‌اند.

نماینده انصار الله یمن در عراق نیز از جمله شخصیت‌هایی بود که ایرنا پیرامون روز جهانی قدس با او گفت وگو کرد و همان طور که انتظار می‌رفت و از سخنان پرشور این شخصیت سیاسی یمنی روشن بود، یمن با وجود همه چالش‌هایی که با آن مواجه است، اما مساله فلسطین را فراموش نکرده است.

«محمد احمد القبلی» تاکید کرد که قدس شریف یک زخم التیام نیافته نه تنها در قلب مسلمانان بلکه در قلب هر انسان آزاده و باغیرت است که تنها با آزادی آن، این زخم التیام می‌یابد.

وی اضافه کرد که مردم یمن امسال نیز در روز جهانی قدس، در همبستگی با مساله فلسطین و قدس شریف به صورت میلیونی به خیابان‌ها می آیند و مراسم روز قدس را باشکوه هر چه تمام تر برگزار می‌کنند.

نماینده انصار الله یمن در عراق ادامه داد که امسال هم زیر صفیر گلوله‌ها و غرش هواپیماهای تجاوزگران، میلیون‌ها یمنی در حمایت از فلسطین در روز جهانی قدس به خیابان‌ها خواهند آمد زیرا این مساله در وجدان مردم یمن جا دارد و آماده جانفشانی در راه آن هستند.

به گفته وی، گرچه مرز بندی‌های جغرافیایی و سیاسی ملت‌های مسلمان را از هم جدا کرده اما همه مسلمانان دارای یک باور و هدف واحد هستند و آن اینکه قدس به صاحبان اصلی اش برگردد و اراضی مسلمانان از لوث دشمنان و صهیونیست‌ها و ظالمان پاکسازی شود.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس، خواستار مشارکت مردم در تظاهرات این روز برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد.

وی در بخشی از بیانیه‌اش گفته است که برگزاری روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه پرفضیلت رمضان، مناسبتی مهم برای یکپارچه‌سازی مواضع مذاهب مختلف دین اسلام و سایر ادیان آسمانی است تا مخالفت خود را با سرقت و یا احتکار نخستین قبله مسلمانان و مصادره حق مطالبه آن از طریق اعمال سیاست عمل انجام شده، اعلام کنند.

وی تاکید کرده است که پافشاری ملت‌های اسلامی و آزاده برای مشارکت در این راهپیمایی عظیم را می‌ستاییم، تظاهراتی که امام خمینی (قدس سره) مبتکر آن بوده‌اند، مسئله قدس را در وجدان آزادگان جهان زنده نگه داشته است.

در همین راستا اتحادیه علمای مسلمان در استان دیاله در شرق عراق نیز در بیانیه‌ای مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی امسال فراخوانده و اعلام کرده است که راهپیمایی در ۲۰ شهر استان دیاله برگزار خواهد شد.

شهرهای بغداد، بصره و کربلا نیز در طول یک هفته گذشته شاهد چند همایش جداگانه به منظور هماهنگ سازی برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن راهپیمایی روز قدس امسال در عراق بوده است.

انتظار می‌رود که راهپیمایی روز قدس با حضور اقشار مختلف مردم عراق فردا جمعه همزمان با دیگر کشورهای عربی و اسلامی با شکوه برگزار شود و عراق را به عنوان یکی از جبهه‌های مهم دفاع از مساله فلسطین معرفی کند.

خاورم *۱۰*۳۵۳*۳۸۰*