گردشگری و توریسم

متراژ حفاری اکتشافی ایران سالانه 150 هزار متر است

به گزارش ایرنا، «محسن همتی چگینی» شامگاه چهارشنبه در همایش نقش معدن در رونق تولید در اراک، افزود: در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشترین صادرات ماده معدنی غیرنفتی با ۶۶۳ میلیون تن مربوط به استرالیا بوده و جایگاه دوم نیز با ۶۴۰ میلیون تن در اختیار چین است و در این راستا ایران ۵۰ میلیون تن صادرات ماده معدنی غیرنفتی داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: استرالیا بیشترین صادرات ماده معدنی غیرنفتی را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرده، اما بیشترین ارزش هر تن صادرات با ۵۶۳ دلار و ۴۳۷ دلار به ترتیب مربوط به کانادا و روسیه است و در حالی که ارزش هر تن صادرات ماده معدنی غیرنفتی توسط ایران نیز ۱۶۰ دلار بوده است.

همتی چگینی گفت: بخش معدن در کشور نیازمند بازنگری در اکتشاف ذخایر جدید معدنی و سرمایه گذاری نوین در تکنولوژی‌های جدید است.

وی افزود: تعدادی از کشورها تناژ صادراتی قابل قبولی دارند، اما ارزش صادرات آنها کم است چون بیشتر ماده معدنی سوختنی صادر می‌کنند.

استادیار گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: مجموع ارزش ذخایر معدنی ثبت شده چین سه هزار میلیارد دلار است که سالانه ۱۷۷ میلیارد دلار صادرات دارد و ظرف ۱۷ سال آینده این ذخایر تمام می‌شود اما ارزش ذخایر معدنی ایران ۷۷۳ میلیارد دلار است که سالانه ۸ میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود.

حدود ۶۰۰ معدن در نقاط مختلف استان مرکزی فعال است و ۴۷ ماده معدنی نیز در این استان کشف شده است.

۳۰۱۷/‏۳۰۷۵