گردشگری و توریسم

سازمان ملل: جامعه جهانی با ارتش میانمار قطع رابطه کند

مسلمانان میانمار نزدیک به دو سال است که با جنگ و بی خانمانی دست و پنجه نرم می‌کنند. حملات ارتش این کشور که از حمایت بودائیان افراطی برخوردار است به مسلمانان روهینگایی همچنان ادامه دارد. سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته که با ارتش میانمار قطع رابطه کند.

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرده و در آن از جامعه جهانی خواسته تا هرگونه حمایت و همکاری با ارتش میانمار را متوقف کند. این گزارش با اشاره به نسل‌کشی و ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط فرماندهان ارتش علیه اقلیت روهینگیا که عمدتاً مسلمان هستند، خواستار دادگاهی شدن فرماندهان نظامی میانمار شده است.

در این گزارش آمده است که بیش از یک میلیون اقلیت روهینگیایی تحت تأثیر سیاست پاکسازی قومی در منطقه راخین میانمار مجبور به فرار و ترک محل زندگی خود شده‌اند.

هیئت حقیقت‌یاب اعلام کرده که از سال ۲۰۱۷ که عملیات ارتش علیه روهینگیایی‌ها آغاز شد، تاکنون بهبودی در وضعیت این اقلیت دیده نمی‌شود.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد صراحتاً فرماندهان ارشد ارتش میانمار را مسئول جنایاتی دانستند که علیه مسلمانان این کشور صورت گرفته است.

علاوه بر این عفو بین‌الملل نیز در گزارشی اعلام کرده که ارتش میانمار از ژانویه ۲۰۱۹ دست به حملاتی جدید زده که باعث کشتار و مجروح شدن غیر نظامیان شده است. عفو بین‌الملل در این گزارش نوشته است که ارتش میانمار به دستگیری‌های خودسرانه، اعدام‌های فراقانونی، شکنجه و سایر اقدامات غیر قانونی دست زده است.

ضمناً در این گزارش آمده است که ارتش آراکان، نیروهایی چریکی که به دنبال خودمختاری برای راخین هستند از غیر نظامیان سوءاستفاده می‌کنند.

مقامات سیاسی و نظامی میانمار، کشوری که عمده جمعیت آن بودایی هستند، هرگونه ارتکاب جنایت علیه بشریت در رابطه با روهینگیایی‌ها را رد کرده و گفته علیه مردم عادی هرگز اقدامی نکرده است. با این حال در گزارش‌های قبلی سازمان ملل نیز گفته می‌شد عملیات‌های نظامی ارتش علیه روهینگیایی‌ها، با کشتار، تجاوزهای گروهی و دیگر جنایات علیه بشریت همراه بوده و رهبران ارتش باید دادگاهی شوند.

از مرداد ۱۳۹۶ / اوت ۲۰۱۷ حملات ارتش میانمار به ایالت آرکان آغاز شد در جریان این حملات خانه‌های مسلمانان به آتش کشیده شد و ۲ تا ۳ هزار مسلمان کشته شدند و حدود ۲۷ هزار نفر از مسلمانان روهینگایی به بنگلادش فرار کردند.

بسیاری می‌گویند که فجایع میانمار می‌تواند عامل ایجاد نفرت بین مذاهب مختلف شود، حرکات دولت میانمار در سال‌های اخیر بر علیه مسلمانان در این کشور نفرت بودایی‌ها در بین مسلمانان را افزایش داده است. برخی از کارشناسان معتقدند که در صورتی که این اقدامات ادامه یابد میانمار به بستر داعش در این کشور، بنگلادش و کل منطقه تبدیل خواهد شد.

آساق ۱۹۲۹ **۱۶۶۳**