گردشگری و توریسم

رسانه چینی: عضویت ایران در سازمان شانگهای بررسی می شود

این نشریه روز چهارشنبه در مطلبی خاطر نشان کرده است پس از اینکه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شد و تحریم های ایران را از سرگرفت مخالفت های بین المللی با این اقدام افزایش یافته است و یکی از مسایل مورد بحث در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک همین مساله و همچنین عضویت رسمی ایران در این سازمان خواهد بود.
روزنامه از قول ایوا سیورت از دانشگاه برلین آورده است: مساله عضویت ایران از سال ۲۰۰۸ میلادی در این سازمان مورد رایزنی قرار گرفته است اما احتمال می رود که در قرقیزستان سران سازمان همکاری شانگهای به طور جدی تری در این باره رایزنی کنند.
وی می افزاید که آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد و بسیاری با این اقدام مخالفت کردند چین و روسیه به طور جدی خواستار حل و فصل این مساله به شکل مسالمت آمیز هستند و اجلاس سران شانگهای فرصت خوبی برای مشورت در این زمینه است.
او گفت که بحث درباره عضویت دایمی و رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند از سوی اعضا نشان دهنده مخالفت آنها با اقدامات یکجانبه آمریکا و پشتیبانی سازمان همکاری شانگهای از رهیافت های مسالمت جویانه و صلح آمیز باشد.
این کارشناس تاکید کرد که وقتی مساله عضویت ایران در این سازمان در قرقیزستان مورد بحث قرار گیرد در واقع اعضای سازمان نشان خواهند داد که حرف های فراوانی برای گفتن در جامعه بین المللی دارند و اینکه کشورها مایل به گسترش همکاری های صلح آمیز هستند.
روزنامه هنگ کنگی می نویسد که طرفین در قرقیزستان درباره حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، بحران روسیه، مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش، عراق و مسایل آسیای مرکزی و افغانستان بحث و رایزنی خواهند کرد.
چین، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان اعضای رسمی این سازمان و ایران نیز عضو ناظر آن است، اعضای این سازمان ۲۳ درصد از سرزمین های دنیا، ۴۵ درصد از جمعیت و ۲۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.
آساق **۲۳۱**۱۹۰۴**