گردشگری و توریسم

انگلیسی‌ها از همکاری با دولت ترامپ بیزارند

این آمار که توسط موسسه نظرسنجی «یوگوو» منتشرشده حاکی است، ۴۱ درصد مردم انگلیس معتقدند که دولت این کشور بایستی از سیاست‌های ترامپ فاصله بگیرد. این در حالی است که آمار دو سال پیش، یعنی اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نشان می دهد که ۵۱ درصد انگلیسی‌ها طرفدار همکاری‌های سیاسی دو کشور بودند.

بر اساس این گزارش، آمار مخالفان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس هم افزایش‌یافته است. امسال ۴۰ درصد انگلیسی‌ها مخالف سفر ترامپ به لندن هستند و این در حالی است که سال گذشته ۳۷ درصد مردم انگلیس با این سفر مخالف بودند.

همچنین سال گذشته ۴۹ درصد مردم انگلیس مایل به دیدار ملکه الیزابت با ترامپ نبودند، اما امسال ۴۲ درصد معتقدند که ملکه باید از ترامپ فاصل بگیرد.

ترامپ و همسرش ملانیا به دعوت ملکه الیزابت انگلیس سیزدهم خرداد برای انجام سفری رسمی وارد لندن خواهند شد. او در این سفر سه‌روزه با اعضاء خانواده سلطنتی، دولت و روسای شرکت‌های بازرگانی دیدار خواهد کرد. وی همچنین قرار است در مراسم یکی از روزهای مهم جنگ جهانی دوم موسوم به‌روز دی (D Day) با حضور شخصیت‌های سیاسی و نظامی انگلیس شرکت کند.

در سفر سال گذشته ترامپ به لندن بیش از ۲۰۰ هزار معترض در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند.

آن‌ها علاوه بر شعار، پارچه نوشته و پلاکاردهایی علیه ترامپ در دست داشتند، بادکنک غول‌پیکر و تمسخرآمیز وی را که به شکل کودکی عصبانی طراحی‌شده بود، حمل می‌کردند. این بادکنک غول‌پیکر بعداً به کشورهای دیگر منتقل و در تظاهرات اعتراضی علیه ترامپ مورداستفاده قرار گرفت. گزارش‌ها حاکی است که این بادکنک، امسال هم در تظاهرات اعتراضی مردم لندن مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

فارغ از مقام های دولتی انگلیس، بیشتر احزاب سیاسی، نمایندگان مجلس و عموم مردم با ترامپ و سفر او به این کشور مخالفند. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اعلام کرده است که در ضیافت با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا در لندن شرکت نخواهد کرد و رئیس مجلس عوام هم با سخنرانی ترامپ در پارلمان مخالفت کرده است.

بااین‌حال یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس امروز تصریح که آمریکا نزدیک‌ترین متحد انگلیس است و ترزا می برای دیدار با ترامپ و تعمیق روابط ویژه میان دو کشور لحظه‌شماری می‌کند.

«ترزا می» هفته گذشته در پی ناکامی دولتش درروند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد. وی اعلام کرد که دو هفته دیگر، یعنی پس از پایان سفر ترامپ استعفا خواهد داد.

شبد** اروپام ** ه ن **