گردشگری و توریسم

نهمین جشنواره استانی جابر بن حیان در خراسان رضوی آغاز شد

ابوالحسن حقیقی روز سه شنبه در حاشیه مراسم آغاز به کار این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوره از برگزاری جشنواره با رویکرد پژوهش و با هدف آشنایی با تربیت تمام ساحتی و نگاه به هویت دانش‌آموز در همه ابعاد اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۸ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی خراسان رضوی در جشنواره جابر بن حیان شرکت کرده اند اضافه کرد: در مقایسه با سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی شرکت کنندگان را در همه پایه‌های تحصیلی این مقطع به صورت انفرادی یا گروهی شاهد هستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در این جشنواره دانش‌آموز به وسیله روش‌های خلاق، فعال و گروهی با تربیت علمی و فناورانه آشنا شده و سپس به سمت تعالی و پیشرفت هدایت می‌شود و در واقع این جشنواره آموزش با کیفیت و یادگیری معنادار و اثربخش را تضمین کرده و باعث پویایی نظام آموزش و پرورش می‌شود.

حقیقی افزود: پروژه‌های علمی به علت داشتن ماهیت هیجانی و اکتشافی، میل به یادگیری را در دانش آموزان تقویت می‌کنند و این نوع جشنواره‌ها با ماهیت فرآیندی ای که دارند راه و روش یادگیری را به دانش‌آموز می‌آموزند.

وی تاکید کرد: جشنواره جابر بن حیان ابزاری بسیار قوی در جهت ارتقاء فرآیند تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و بر طبق تعریف یونسکو درک و به کارگیری مفاهیم، مهارت‌های فرآیندی، نگرش‌ها و ارزش‌هاست که شخص را قادر می‌سازد دانش و فن‌آوری را با زندگی و فرهنگ جامعه خویش مرتبط سازد.

جشنواره جابر بن حیان یک رقابت سالم و هیجان انگیز علمی بین دانش آموزان دوره ابتدایی است که طی آن پروژه های علمی دانش آموزان در قالب نمایشگاه های علمی ارائه و داوری می شود. این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود.

هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار دانش آموز در خراسان رضوی تحصیل می کنند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر آنان در مقطع ابتدایی تحصیلی می کنند.

۱۹۲۲/‏۷۴۹۶