گردشگری و توریسم

هدف میراث فرهنگی ثبت جهانی باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری است

مرتضی آبدار روز پنجشنبه در آیین بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر بر لزوم همکاری دستگاه های مختلف استانی و شهرستانی در راستای ثبت جهانی باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری تاکید کرد و گفت: ثبت جهانی این اثر بسیار مهم فرهنگی و ادبی از اهمیت و ضرورت خاصی برای آذربایجان شرقی برخوردار است.
وی اظهار داشت: باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری یکی از عناصر شاخص تاریخی و هویتی آذربایجان و ایران محسوب می شود که اداره کل میراث فرهنگی استان در تلاش است تا شرایط ایجاد پایگاه ملی را در این مکان فراهم سازد.
آبدار اضافه کرد: اگر مجموعه دستگاه ها و نهادهای شهرستان اهر همراهی و همکاری های لازم را داشته باشند این اثر مهم تاریخی ظرفیت ثبت جهانی را دارد و می توانیم شاهد تحقق این مهم باشیم.
وی با بیان اینکه موزه ادب و عرفان اهر به عنوان نخستین موزه تخصصی این حوزه در کشور به شمار می رود، گفت: این اثر از عناصر هویتی بسیار ارزنده استان محسوب می شود که به دلیل آسیب های کالبدی در اثر زلزله سال 1392 ارسباران تعطیل شده بود که با توجه به اتمام مراحل مرمتی این مجموعه توسط متخصصان میراث فرهنگی بار دیگر شاهد فعالیت این موزه ارزشمند خواهیم بود.
آبدار با اشاره به اهمیت و حساسیت اقدامات مرمتی صورت گرفته در باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری، افزود: تاکنون عملیات مرمتی متعددی در این بنای تاریخی صورت گرفته و نمای فیروزه ای مناره های این بنا که یکی شاخصه های زیبای آن است به همت اداره کل میراث فرهنگی و تامین اعتبار لازم به طور کامل مرمت شده است.
به گزارش ایرنا، شیخ شهاب الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری ‌است که در نیمه شعبان 580 قمری در شهر اهر چشم به جهان گشود و در اکثر کتب قدیمی از وی با نام‌های شهاب الدین محمود تبریزی و شهاب الدین محمود التبریزی العتیقی الاهری نام برده شده است.
لقب شهاب الدین توسط استاد و مرشد وی، شیخ رکن الدین سجاسی به وی اعطا شده ‌است.
بقعه شیخ شهاب الدین اهری در دوره صفویه به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری ساخته شده است.
اثر مکتوبی از این عارف اندیشمند به نام عشق ‌نامه به جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست.
شیخ شهاب الدین اهری در سال 665 قمری چشم از جهان فروبست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد.
/3071/3038

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


شهاب الدين اهري


ثبت جهاني