گردشگری و توریسم

اختصاص 20 میلیارد ریال برای ایجاد سایت موزه مارلیک رودبار

به گزارش ایرنا محمد صالح ضیایی غروب چهارشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران رودبار که در اقامتگاه بوم گردی کندلات برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این سایت موزه می تواند برند جهانی باشد و انتظار است که خبرنگاران در این زمینه اطلاع رسانی و تبیین لازم را داشته باشند.
به گزارش ایرنا رودبار با قدمتی هزاران ساله یکی از مراکز عمده تاریخ فرهنگ بشری به شمار می آید و آثار بدست آمده از تپه مارلیک در جنوب شرقی این شهرستان، وجود تمدنی پیش از بسیاری از تمدن های قدیمی جهان را در این منطقه نشان می‌دهد.
رودبار بعنوان قطب بزرگی از فرهنگ ، تمدن و گلچینی از اقوام مختلف است و تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و در دره گوهر رود استان گیلان است؛ این تپه‌ بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و 500 سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.
گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی مار و لیک (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی‌ می کردند، می‌دانند و گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند؛ آنان مارلیک را ساخته شده از دو واژه مارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) می‌دانند.
فرماندار رودبار در ادامه سخنانش اظهار داشت: تمامی مدیران این شهرستان ملزم به همکاری با خبرنگاران هستند.
وی افزود: درب ادارات برای مراجعان و مردم باید باز باشد و برای خبرنگاران گشوده تر و اگر مدیری قصور کند، جایگاهی ندارد.
فرماندار رودبار بر تعامل ادارات و نهادهای شهرستان با خبرنگاران تاکید کرد و گفت: دستگاه های اداری موظف هستند اخبار و عملکرد دولت را رسانه ای کنند و تعامل با خبرنگاران را به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد مدیران در پایان سال مد نظر قرار می دهیم.
وی خبرنگاران را از اقشار حساس و ظریف جامعه دانست و گفت: از نقد همدلانه ، سازنده و همراه با راهکار و چارچوب و ضوابط قانونی دولت و مسئولان توسط خبرنگاران استقبال می کنیم.
فرماندار رودبار با اشاره به مشکل معیشت و بیمه خبرنگاران گفت: انتظار داریم حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان رودبار پررنگ تر باشد و نگاه مثبت تر و مفید تری را به این شهرستان داشته باشد و به مشکل خبرنگاران هم رسیدگی کنند.
وی خاطر نشان کرد: فضای مجازی خیلی از کارها را تسهیل کرده و می توانیم از این ظرفیت برای معرفی قابلیت ها و داشته هایمان استفاده کنیم.
شهرستان رودبار با چهار بخش مرکزی، خورگام، رحمت آباد و بلوکات و عمارلو در 67 کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.
2007/

انتهای پیام /*


فرهنگي


رودبار


گيلان


اصحاب رسانه