گردشگری و توریسم

ساختمان چوبی گمرک آستارا در فهرست آثار ملی ثبت شد

پردل امیری نژاد روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: ساختمان چوبی گمرک آستارا در سال 96 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته بود و در اجرای قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی، با اختصاص شماره ثبت شد.
وی افزود: اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و مرمت و بازسازی آن با تایید و نظارت این سازمان انجام می شود.
مدیر کل گمرک آستارا هم گفت: اواخر سال گذشته پنج میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بازسازی ساختمان چوبی از سوی سازمان گمرک اختصاص یافت و تاکنون چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان برای آن هزینه شده و در مرمت و بازسازی این بنا حفظ بافت سنتی آن مد نظر است.
ساختمان چوبی گمرک آستارا به مساحت 400 متر مربع در 2 طبقه دوبلکس به ارتفاع هفت متر و با سقف سفالی شیبدار احداث شده و طبقه اول آن دارای پنج اتاق اداری، 2 سالن بزرگ، بالکن دور ساختمان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری دیگر به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.
گمرک آستارا در حدود سال های 1205 هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت گمرکی در این نقطه از کشور آغاز شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع است.
7105 / 7124 /6030

انتهای پیام /*


فرهنگي


ساختمان چوبي گمرك


ثبت در فهرست آثار ملي


آستارا