گردشگری و توریسم

جایزه ویژه ‘ایکوم’ به موزه خانه بومیان کیش تعلق گرفت

به گزارش روزسه شنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش این جایزه در آیین گرامیداشت و انتخاب موزه های برتر کشور در سال ١٣٩٧ که اخیرا همزمان با روز جهانی موزه ها در محل فرهنگستان هنر ایران برگزار شده از طرف کمیته ملی موزه های ایران به موزه خانه بومیان کیش اهدا شد.
ایکوم سازمانی جهانی است که بسیاری از اعضای یونسکو از جمله ایران به آن پیوسته‌اند، این سازمان در کمیته‌های ملی و بین‌المللی در سطح جهانی و منطقه‌ای فعالیت می‌کند.
ایکوم زیر نظر یونسکو است ولی شخصیت حقوقی مستقل و مجزایی از سازمان یونسکو دارد.
فعالیت های فرهنگی مستمر، همکاری دائم با ایکوم و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم بومیان کیش و جنوب ایران در نمایشگاه ها و محافل بین المللی از جمله شاخصه های انتخاب خانه بومیان کیش به عنوان موزه برتر عنوان شده است.
همچنین این خانه در شاخص توسعه فیزیکی در بین موزه های خصوصی کشور رتبه دوم را کسب کرد.
در مراسم اهدای جایزه ویژه ابکوم به موزه خانه بومیان کیش که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از مسئولان و اندیشمندان و شخصیت های مطرح فرهنگی کشور و موزه داران و مدیران موزه های خصوصی و دولتی سراسر کشور حضور داشتند از موزه های برتر و شخصیت های تاثیرگذار در این زمینه تقدیر و تجلیل شد.
خانه بومیان کیش با 200 سال قدمت مربوط به حاج عبدالله بن شاهین تاجر مروارید سال های دور جزیره کیش بوده است که در سال ٩٣ با تغییر کاربری و تبدیل آن به خانه موزه به عنوان اولین موزه خصوصی جزیره کیش فعالیت خود را شروع کرد.
خانه بومیان کیش در حال حاضر و به دلیل فعالیت های متنوع و گسترده فرهنگی به یکی از موزه های زنده و مرکز فرهنگی مطرح در جنوب کشور تبدیل شده و تا کنون ٣ بار لقب موزه خصوصی برتر کشور و یک بار تندیس و جایزه ویژه ایکوم ایران را دریافت کرده است.
شورای بین‌ المللی موزه‌ها (ایکوم) یک سازمان بین‌المللی و غیر دولتی است؛ که با هدف پیشبرد منافع موزه‌شناسی، نظام‌‌خاصی را در خصوص مدیریت و عملکرد موزه ها تدوین کرده و در 5 سپتامبر 1989 راه‌ اندازی شده است.
1339

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


خانه بوميان


كيش