گردشگری و توریسم

معاون میراث فرهنگی سمنان: سه پژوهش باستان شناسی انجام شد

به گزارش ایرنا، مصطفی یغماییان روز دوشنبه در نشست علمی سیری در پژوهش های میراث فرهنگی استان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به مناسبت هفته میراث فرهنگی، افزود: پژوهش های باستان شناسی سال گذشته در استان شامل تپه قلعه خندق سمنان، تپه کمربندی شاهرود و تعیین حریم تپه فرومد بود.
وی با اشاره به سابقه دیرینه پژوهش های باستان شناسی با موضوع آثار تاریخی استان سمنان، تاکید کرد: به روایتی یکی از اولین پژوهش های تاریخی در باره آثار به جامانده در حوزه میراث فرهنگی توسط دکتر اشمیت باستان شناس آلمانی حدود 90 سال پیش با موضوع تپه حصار دامغان به ثبت رسیده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان سمنان ادامه داد: در نقاط مختلف این استان آثار تاریخی قابل توجهی وجود دارد مانند تپه میرک که بنا به شواهدی بزرگترین محدوده پارینه سنگی دنیاست و در جنوب شهر سمنان در منطقه دلازیان متعلق به 60 هزار سال پیش است.
وی با بیان اینکه 15 تا 30 درصد اعتبار میراث فرهنگی استان سمنان صرف پژوهش های این حوزه می شود، افزود: این اعتبار در حوزه های باستان شناسی، مردم شناسی و آثار تاریخی فرهنگی برای پژوهش هزینه می شود.
یغماییان با اشاره به ثبت ملی بیش از 800 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی، اضافه کرد: نیمی از این آثار تپه ها و محوطه های تاریخی است که نشان از قدمت تاریخی این استان دارد.
به گفته وی، 11 شهر استان سمنان دارای محدوده بافت تاریخی مصوب است که در 2 شهر این محدوده بررسی دقیق شده و ضوابطی برای آن تعریف شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، بناهای تاریخی را بخشی از تجلی هنر معمای عنوان و بیان کرد: همگونی بهسازی با هنر خالق، مقاوم سازی به روش های فنی و متناسب با سابقه تاریخی آثار از مسایل مهمی است که در مراحل احیای بناهای تاریخی همواره باید مدنظر قرار گیرد.
در نشست علمی سیری در پژوهش های میراث فرهنگی استان سمنان، تعدادی از استادان دانشگاه و صاحبنظران حوزه معماری، شهرسازی و عمران سازه درباره سابقه تاریخی مرمت، پیش نیازهای پژوهش در آثار تاریخی، نحوه حفظ هویت در احیای بافت های شهری و ضرورت های فرهنگی پژوهش در آثار تاریخی و میراث فرهنگی مقاله و مطالبی بیان کردند.
به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 838 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 813 اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
13 بنا، 22 اثر منقول تاریخی، 20 اثر ناملموس، 6 اثر طبیعی استان سمنان در سال 97 در فهرست ملی ثبت و 16 اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شد.
هفته میراث فرهنگی از بیست و هشتم اردیبهشت که روز جهانی موزه است آغاز شد.
6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پژوهش


سمنان