گردشگری و توریسم

دریاچه اوان قزوین از تالاب های ثبت شده ملی کشور است

به گزارش ایرنا، حسن پسندیده روز پنجشنبه در کارگروه بررسی مسایل، مشکلات و مدیریت دریاچه اوان که در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین برگزار شد، افزود: متاسفانه طرح جامع و موضوعات زیست محیطی این دریاچه تاکنون به انجام نرسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هرگونه تصمیم گیری در خصوص این تالاب براساس قانون باید با این اداره کل هماهنگی شود،
وی اظهار داشت: سیلاب طی سال های گذشته باعث کوچک تر شدن فضای 9 هکتاری این مجموعه شده است.
این مسئول محیط زیست ارایه آموزش جوامع محلی به عنوان یکی از ذینفعان این مجموعه گردشگری را حایز اهمیت دانست وگفت: انجام این طرح طی سال های گذشته از سوی محیط زیست برگزار شده و امسال نیز در اولویت برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.
پسندیده، ویژگی های طبیعی این دریاچه را عامل جذابیت آن برای مسافران و گردشگران دانست و گفت: بر همین اساس در طرح جامع می توان بدون هرگونه ساخت و ساز و با استقرار مراکز خدماتی و اقامتی اقدام به توسعه زیربنایی و گردشگری آن کرد.

**دریاچه اوان متولی خاصی ندارد
بخشدار رودبار الموت شرقی نیز در این نشست گفت: با وجود دخالت های مستقیم و غیر مستقیم ادارات کل منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری به همراه جوامع محلی حاضر در این مجموعه، متاسفانه نمی توان متولی خاصی را برای این دریاچه معرفی کرد.
احمد محمدی ادامه داد: در10 سال گذشته و با وجود تعیین حریم 250 متری برای این مجموعه گردشگری ، اما باز هم شاهد دخل و تصرفات از سوی بخش دولتی و خصوصی در آن بوده ایم که این مساله آسیب های جدی را برای آن به بار آورده است.
وی به تخریب ارزش زیست محیطی دریاچه اوان با توجه به نبودن مدیریت واحد اجرایی آن اشاره کرد و یادآور شد: در ایام تعطیلات روزانه تا 15 هزار گردشگر و مسافر را در حاشیه این دریاچه شاهدیم که به علت نبودن امکانات مناسب، نارضایتی هایی ه وجود می آید و هیچ دستگاهی هم پاسخگو نیست.
محمدی، دریاچه اوان نیازمند مدیریتی واحد و درازمدت دانست و تاکید کرد: با توجه به معارضان محلی در اراضی محدود به شمال و جنوب این دریاچه و قابل کشت نبودن چهار هکتار از اراضی موجود، به نظر می رسد در صورت عدم تصمیم گیری به موقع شاهد آسیب های فرهنگی و امنیتی آن بیش از گذشته باشیم.
به گفته وی، این دریاچه در صورت رسیدگی به موقع، ظرفیت حدود یک هزار فرصت شغلی در منطقه را خواهد داشت.
دریاپه اوان در منطقه الموت و در 75 کیلومتری قزوین واقع شده است
8054/6012

انتهای پیام /*


اجتماعي


درياچه اوان


ثبت ملي


قزوين