گردشگری و توریسم

مدیرکل میراث فرهنگی همدان: فرایند ثبت جهانی هگمتانه متوقف نشده است

علی مالمیر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان موضوع تردد خودرو کسبه و اهالی خیابان اکباتان و همچنین بازگشایی خیابان بین میدان هفت تیر و میدان هگمتانه مطرح شد، که ما گفتیم اگر این اتفاق بیافتد، در روند ثبت جهانی هگمتانه اخلال ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: برخی از رسانه ها با سوء برداشت از این موضوع از توقف ثبت جهانی هگمتانه خبر دادند، اما این موضوع صحت ندارد و روند ثبت جهانی هگمتانه در حال اجراست.
مالمیر با اشاره به اینکه ثبت جهانی یک اثر سه مرحله دارد، عنوان کرد: در مرحله نخست موانع ثبت جهانی اثر باید در استان رفع شود، سپس در مرحله ملی پرونده تشکیل و بر آن نظارت شود و در مرحله سوم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نظر خود را در خصوص ثبت جهانی آن اثر اعلام کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر روند ثبت جهانی هگمتانه در مرحله نخست است و ما باید موانع را بر طرف کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: با این حال وجود وسایل نقلیه موتوری یکی از موانع ثبت جهانی هگمتانه است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

**شهرداری بر موانع ثبت جهانی هگمتانه افزود
وی افزود: آسفالت ریزی در حاشیه خیابان اکباتان و تپه باستانی هگمتانه برای دسترسی به بازار آهن فروشان توسط شهرداری، بر موانع ثبت جهانی هگمتانه افزود.
مالمیر اظهار داشت: باید به سمتی برویم که با اجرای طرح تفصیلی شهر همدان موانع ثبت جهانی هگمتانه را بر طرف کنیم.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح علاوه بر حل مشکل تردد اطراف خیابان اکباتان و اهالی بازار، مشکل الزامات ثبت جهانی هگمتانه نیز بر طرف می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: صحبت ما این بود اگر شهرداری موانع را بر طرف نکند، نمی توان پرونده ثبت جهانی هگمتانه را پیش برد.
وی ادامه داد: آماده سازی شرایط برای ثبت جهانی یک اثر از وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، که امیدواریم شهرداری، راه و شهر سازی و سازمان صنعت، معدن و تجارت ما را در این زمینه یاری کنند.
مالمیر تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه هنوز به یونسکو ارسال نشده است و در مرحله رفع موانع به سر می برد.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر برخی رسانه ها با اشاره به جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان، مدعی شدند که فرایند ثبت جهانی هگمتانه متوقف شده است.
تپه هگمتانه همدان که قدمت آن به دوران مادها باز می گردد، با در برگیری آثاری همچون شهر زیرزمینی، کلیسا و موزه باستان شناسی، شکوه و قدمت سه هزار ساله خود را به رخ بازدیدکنندگان داخلی و خارجی می کشد.
این تپه باستانی با 40 هکتار وسعت در شمال شرقی همدان حد فاصل خیابان های اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع شده است و موزه هگمتانه در شرق این تپه باستانی و با زیر بنای 600 مترمربع قرار دارد.
استان همدان با بیش از یک هزار و 800 جاذبه گردشگری جز پنج شهر گردشگر پذیر کشور محسوب می شود و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ثبت شده است.
9904/2090

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی همدان


هگمتانه


ثبت جهانی