گردشگری و توریسم

ثبت جهانی اورامانات دریچه ای تازه برای توسعه استان است

هوشنگ بازوند عصر چهارشنبه در نشست کارگروه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات افزود: تعصب نسبت به میراث فرهنگی، تعصب به نیاکان است. میراث فرهنگی و هویت ملی، ثروت نرم است.
وی اظهار داشت : قرن آینده، قرن ثروت نرم است و کشورهای بی هویت همچون آمریکا به دنبال آن هستند که این منبع قدرت را در کشورهای دارای هویت از بین ببرند‌ که نمونه آن از بین بردن آثار تاریخی در افغانستان، عراق و سوریه توسط دست نشاندگان آن است.
استاندار کرمانشاه افزود: کرمانشاه سرزمین فرصتها و ثروتهای تاریخی است. علاوه بر زیبایی و ظرفیتهای حیرت‌انگیز اورامانات، در جای جای استان آثار بی بدیل باستانی و تاریخی به چشم می خورد. وی اضافه کرد: برای نمونه عمارت خسرو در قصرشیرین، تاق گرا در سرپل ذهاب، معبد آناهیتا در کنگاور و صدها اثر تاریخی دیگر، ثروت بی بدیل این استان هستند.
بازوند تاکید کرد: تمام تلاش خود را می کنیم که از محل اعتبارات زلزله، تدابیری برای ساماندهی عمارت خسرو و تاق گرا بیندیشیم.
وی با اعلام اینکه باید موانع ثبت جهانی تاق بستان را برطرف کنیم، گفت: گردشگری محور توسعه استان است و همه دستگاهها باید برای توسعه گردشگری وارد عمل شوند.
استاندار کرمانشاه در پایان گفت: نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، به جدیت و دلسوزی برای ثبت جهانی اورامانات تلاش می کنند که جا دارد از ایشان تشکر کنم.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: استاندار کرمانشاه فردی پرتلاش هستند و سابقه ایشان نشان می دهد که هر کاری که اراده کند، انجام می دهند‌‌.
محمدحسن طالبیان افزود: توسعه گردشگری در استان کرمانشاه با مدیریت یکپارچه مهندس بازوند کاملا امکانپذیر و میسر است. تحلیل ایشان از اینکه آینده دوران ثروت نرم است، تحلیلی بسیار هوشمندانه، بدیع و ارزشمند است‌.
بخشی از اورامانات شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان و سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از 2 هزار و 250 اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
8066/7447

انتهای پیام /*


فرهنگی


اورامانات


ثبت جهانی


استاندار کرمانشاه