گردشگری و توریسم

مدیرکل میراث فرهنگی: فرایند ثبت جهانی هگمتانه متوقف نشده است

علی مالمیر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان موضوع تردد خودرو کسبه و اهالی خیابان اکباتان و همچنین بازگشایی خیابان بین میدان هفت تیر و میدان هگمتانه مطرح شد، که ما گفتیم اگر این اتفاق بیافتد، در روند ثبت جهانی هگمتانه اخلال ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: برخی از رسانه ها با سوء برداشت از این موضوع از توقف ثبت جهانی هگمتانه خبر دادند، اما این موضوع صحت ندارد و روند ثبت جهانی هگمتانه در حال اجراست.
مالمیر با اشاره به اینکه ثبت جهانی یک اثر سه مرحله دارد، عنوان کرد: در مرحله نخست موانع ثبت جهانی اثر باید در استان رفع شود، سپس در مرحله ملی پرونده تشکیل و بر آن نظارت شود و در مرحله سوم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نظر خود را در خصوص ثبت جهانی آن اثر اعلام کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر روند ثبت جهانی هگمتانه در مرحله نخست است و ما باید موانع را بر طرف کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: با این حال وجود وسایل نقلیه موتوری یکی از موانع ثبت جهانی هگمتانه است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

**شهرداری بر موانع ثبت جهانی هگمتانه افزود
وی افزود: آسفالت ریزی در حاشیه خیابان اکباتان و تپه باستانی هگمتانه برای دسترسی به بازار آهن فروشان توسط شهرداری، بر موانع ثبت جهانی هگمتانه افزود.
مالمیر اظهار داشت: باید به سمتی برویم که با اجرای طرح تفصیلی شهر همدان موانع ثبت جهانی هگمتانه را بر طرف کنیم.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح علاوه بر حل مشکل تردد اطراف خیابان اکباتان و اهالی بازار، مشکل الزامات ثبت جهانی هگمتانه نیز بر طرف می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: صحبت ما این بود اگر شهرداری موانع را بر طرف نکند، نمی توان پرونده ثبت جهانی هگمتانه را پیش برد.
وی ادامه داد: آماده سازی شرایط برای ثبت جهانی یک اثر از وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، که امیدواریم شهرداری، راه و شهر سازی و سازمان صنعت، معدن و تجارت ما را در این زمینه یاری کنند.
مالمیر تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه هنوز به یونسکو ارسال نشده است و در مرحله رفع موانع به سر می برد.
استان همدان با بیش از یک هزار و 800 جاذبه گردشگری جز پنج شهر گردشگر پذیر کشور محسوب می شود.
9904/2090

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي همدان


هگمتانه


ثبت جهاني