گردشگری و توریسم

40 ساختمان ارتش در ارومیه به موزه تبدیل می شود

جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای راه اندازی این موزه، ساختمان های تاریخی موجود در سایت ستاد لشکر 64 ارومیه با 10 میلیارد ریال اعتبار اولیه مرمت و بازسازی می شود.
وی اضافه کرد: موزه منطقه ای استان دارای بخش هایی اعم از جنگ، سواره نظام، پوشاک نظامی، موزه سلاح و گالری های فرهنگی خواهد بود و صدور مجوزهی لازم برای فعالیت از طرف ارتش ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه این موزه بهترین محل برای معرفی فرهنگ آذربایجان غربی خواهد بود، بیان کرد: باغ های موجود در محوطه این محل دارای کاربری باغ موزه بوده و این کاربری مورد تایید شورای معماری و شهرسازی کشور است.
جباری اظهار داشت: ساماندهی و اجرای عملیات اندودبرداری و سایر اقدامات لازم در این زمینه از محل منابع ملی از جمله اقداماتی است که در این راستا در دستور کار قرار می گیرد.
وی از راه اندازی چند موزه در سال جاری نیز خبر داد و گفت: ایجاد موزه های جدید اعم از طب، بانک مسکن و مدرسه در شهر ارومیه نیز از دیگر فعالیت های شاخص این اداره کل در حوزه موزه هاست.
وی اظهار داشت: در راه اندازی موزه طب با توجه به تنوع قومیتی و شیوه های متفاوت درمانی و به خاطر وجود اولین دانشکده پزشکی کشور در ارومیه، مرمت های اساسی بنای دانشکده طب (موجود) که مربوط به دوره قاجاریه می باشد، انجام شده است.
جباری گفت: 25 ویترین نمایش اشیا تهیه و فراخوان گردآوری اشیا طب سنتی نیز منتشر شده است و بزودی این موزه در معرض دید عموم قرار می گیرد.
وی به میزان بازدید از موزه های استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1397 تعداد 128 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشت.
وی اضافه کرد: در طول سال 1397 تعداد 100 قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه های استان اعم از اشیای سفالی، فلزی و نسخ خطی مرمت شد و بخشی از سالن موزه مردم شناسی ارومیه به نمایش نسخ خطی اختصاص یافت.
جباری ادامه داد: در سال جدید همزمان با بازسازی موزه نقده با انتقال 12 ویترین و گسترش فضای داخلی موزه، نمایش اشیا جدید که از موزه ارومیه انتقال یافته، انجام شد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی به لحاظ تنوع قومیتی و وجود بیش از یکهزار و 640 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از استان های گردشگرپذیر کشور است که دارای 11 موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی و سه موزه مشارکتی اعم از موزه تاریخ طبیعی، موزه مفاخر شهرستان مهاباد ( سرای هیمن )، موزه کودک و یک موزه خصوصی در شهرستان خوی می باشد.
محوطه ستاد لشکر 64 ارتش و بناهای تاریخی آن که متعلق به دوره پهلوی می باشد با تلاش و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی در سال 93 بشماره 31186 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید؛ این مجموعه با مساحتی افزون بر 70 هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع است.
7125/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


موزه منطقه اي آذربايجان غربي


جليل جباري