گردشگری و توریسم

60 بنای تاریخی در لرستان مرمت شد

به گزارش ایرنا، زهرا بهاروند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: این آثار شامل خانه، کاروانسرا، امامزاده، قلعه، حمام، باشگاه افسران، سربازخانه و باغ و پل تاریخی همچون مجموعه طباطبایی‌ها، خانه‌های رحمتی، گودرزی و حاتمی، کاروانسرای میرزا سید رضا، مقبره امامزاده قاسم، حمام‌های افراونده، جور و گیجالی و پل‌های کشکان، افرینه، کاکارضا، کلهر، پلدختر، شکسته، چالان چولان، مرمت قلعه و حمام هزار جریب می‌شود.
وی افزود: خرید و تملک باشگاه افسران محوطه قلعه فلک الافلاک با اعتباری معادل 140 میلیارد ریال و همچنین پرداخت 280 میلیارد ریال از مطالبات آزادسازی عرصه و حریم این قلعه ا از دیگر اقدامات شاخص حوزه میراث فرهنگی در سال 97 بود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی لرستان اظهار داشت: مرمت مجموعه طباطبایی‌های شهرستان بروجرد و واگذاری 2 بنای خانه مصری و مغیث الاسلام این مجموعه به بخش خصوصی، افتتاح فاز اول موزه خانه افتخارالاسلام در این شهرستان و مرمت فاز دوم بافت تاریخی بروجرد و مطالعه و افتتاح فاز نخست موزه نسخ خطی در بروجرد با اعتباری بالغ بر 2هزارو 500 میلیون ریال در سال گذشته انجام شد.
بهاروند اضافه کرد: ثبت هفت اثر طبیعی، هشت اثر معنوی، 31 اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی و تهیه بیش از 200 پرونده ثبت آثار ملی، تعیین حریم 9 محوطه و بنای تاریخی که سه مورد آن به تصویب رسیده نیز انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به مرمت 68 شیء منقول فرهنگی از موزه قلعه فلک الافلاک و مجموعه داران خصوصی ادامه داد: 30 مورد املاک موجود در عرصه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی خریداری شده است.
به گفته معاون میراث فرهنگی لرستان، سال گذشته 30 کارگاه مرمتی در سطح استان فعالیت داشته است.
اکنون بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد.
7274/7273

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


مرمت


لرستان