اقامتگاه, اماکن دیدنی ایران

اروپایی‌ها در یزد دنبال چه هتل‌هایی می‌گردند؟


چارتر

در حالی که برخی از فعالان اقتصادی و گردشگری معتقد هستند که سرمایه‌گذاران برای ایجاد هتل‌های مدرن و پنج ستاره در یزد پا پیش نمی‏‏‌گذارند، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد چالش اصلی ایجاد این هتل‌ها را عدم دسترسی به زمین مناسب عنوان می‌کند.

ایسنا: دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر خشت خام که بافت تاریخی آن به عنوان میراث جهانی شناخته شده، به عنوان یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است ولی این کهن شهر پرجاذبه به رغم پیشتازی در ایجاد هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی، سالهاست که به لحاظ زیرساختی در صنعت هتلینگ با کمبودهایی مواجه است به طوری که در حال حاضر با‬ وجود هتل‌های متعدد اعم از سنتی و مدرن، تنها یک مورد از آنها پنج ستاره محسوب می‌‏‏شود.

البته رفع این نقیصه و کمبود از چند سال پیش در دستور کار مسئولان و متولیان امر در استان قرار گرفته و در همین رابطه نیز پیشنهاداتی مبنی بر ساخت چندین هتل پنج ستاره جدید مطرح شده ولی تاکنون خبری از ساخت این هتل‌ها نشده است!

به نظر می‏‏‌رسد هر چند خود یزدی‌ها با طرح‌های سرمایه‎‎گذاری کوچک در تلاش برای رونق گردشگری شهرشان هستند ولی سرمایه‏‎گذاران بزرگ هیچ رغبتی برای سرمایه‎‎گذاری در طرح‏‌های کلان گردشگری این شهر ندارند و این سوال مطرح می‌شود که سرنوشت گردشگری این شهر جهانی با این شرایط چگونه خواهد شد؟

هتل‌های پنج ستاره، زیرساخت‌های ضروری گردشگری

«سید امیر ناصر طباطبایی» عضو کمیسیون عالی واحدهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور با اشاره به اینکه یزد هتل پنج ستاره‌ای با خدمات عالی پنج ستاره ندارد، می‌گوید: ایجاد هتل‌های پنج ستاره از نظر اقتصادی به صرفه نیست و هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر هتل‌ها دارد لذا سرمایه‌گذاران از آن استقبالی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد هتل‌های پنج ستاره به تغییر نگاه‌های کلان دولت نیاز دارد، می‌گوید: دولت باید هتل‌های پنج ستاره را به عنوان زیرساخت در نظر بگیرد و ضمن تخصیص تسهیلاتی ارزان و طولانی مدت و همچنین اعطای زمین و تسهیل اخذ مجوزها، شرایط را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

رئیس جامعه هتلداران استان با بیان اینکه هتل‌های پنج ستاره جزو زیرساخت‌های ضروری گردشگری هستند، تصریح می‌کند: متأسفانه تاکنون بحث‌های حمایتی دولت، تنها شعار بوده و هیچ یارانه و تسهیلات ویژه‌ای به این حوزه تعلق نگرفته است، البته بانک‌ها نیز در این رابطه همکاری نمی‌کنند.

وی قوانین دست و پا گیر کشور را نیز عامل اصلی عدم استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از ایجاد هتل‌های پنج ستاره می‌داند و می‌گوید: هر چند که سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، هوشمندانه است اما عدم ثبات اقتصادی کشور نیز در این رابطه بی تاثیر نیست.

هتل پنج ستاره خوب در یزد جهانی نداریم

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مهمترین مشکلات صنعت گردشگری استان، اظهار می‌کند: بزرگترین مشکل گردشگری یزد در زمینه ‎صنعت هتلینگ است به طوری که این شهر جهانی، هتل پنج ستاره خوبی ندارد.

وی اضافه می‌کند: این مشکل جدی باید برطرف شود چرا که مشکلات این صنعت به یقین صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فاطمی با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت هتلینگ، تصریح می‌کند: برخلاف تصور بسیاری از مسئولان، برای ایجاد هتل‌های پنج ستاره در یزد سرمایه‏‏‌گذار داریم اما زمین برای ایجاد هتل نداریم.

این مسئول با تاکید بر اینکه مشکل نبود زمین، چالش اصلی سرمایه‌گذاران این حوزه محسوب می‌شود، بیان می‌کند: متأسفانه زمین‌های دولتی در خارج از محدوده بافت تاریخی و حتی خارج از شهر هستند که برای ایجاد هتل مناسب نیستند.

وی اضافه می‌کند: از طرفی زمین‌های داخل بافت تاریخی شهر نیز بیشتر درگیر مسئله چند مالکیتی و موروثی بودن هستند لذا امکان سرمایه‎‎گذاری در این زمین‌ها نیز برای ایجاد هتل‌های بزرگ وجود ندارد.

کمبود محسوس هتل‌های مدرن در پیک مسافر یزد

هما خورشیدی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با تاکید بر اینکه یزد جهانی، هتل پنج ستاره‌ای با خدمات استاندارد هتل‌های پنج ستاره ندارد، اظهار می‌کند: یکی از مشکلات اصلی یزد در زمینه گردشگری به ویژه در فصول پر مسافر سال، کمبود هتل‌های مدرن به ویژه هتل‌های پنج ستاره و چهار ستاره است که در زمان پیک سفر به شدت احساس می‌شود.

وی تمایل گردشگران خارجی به ویژه اروپاییان به اقامت در هتل‌های مدرن را عامل محسوس بودن کمبودهای این زیرساخت در یزد می‌داند و می‌گوید: یزد از نظر زیرساختی دارای ۹۶ هتل و هتل آپارتمان است که تعداد بسیار محدودی از آنها، هتل مدرن هستند.

این مسئول به وجود ۹۸ اقامتگاه بوم‌گردی در استان یزد اشاره و با بیان اینکه رغبت سرمایه‌گذاران به ایجاد بوم گردی و خانه مسافر بیشتر است، می‌گوید: این مراکز اقامتی که بیشتر مورد پسند گردشگران داخلی است، به دلیل راحت و کم هزینه بودن مورد استقبال هستند.

وی اضافه می‌کند: این نوع اقامتگاه‌های سازگار که مناسب گردشگران انفرادی است، در تورهای گردشگری گروهی بسیار کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد لذا ظرفیت مناسبی برای تورها محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند جایگزینی هتل‌ها باشند.

خورشیدی از در نظر گرفتن دو نقطه از شهر برای ایجاد هتل‌های پنج ستاره یاد می‏‌کند و می‌گوید: امیدواریم این دو نقطه مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.