گردشگری و توریسم

نقشه برداری کاروانسرای ینگی امام در البرز انجام شد

علیرضا طهماسبی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: بخشی از هزینه مرمت این کاروانسرا توسط سازمان یونسکو تامین خواهد شد.
وی به میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی یونسکو برای مرمت این اثر تاریخی اشاره ای نکرد ، اما گفت: مرمت قطعه نخست این کارونسرا توسط اداره کل میراث فرهنگی استان البرز آغاز شده است.
وی بیان داشت: این مجموعه تاریخی مربوط به وسعت سه هزار مترمربع مربوط به دوره صفویه بوده که احیاء و مرمت آن نقش موثری در توسعه گردشگری ایفا خواهد کرد.
مدیر پروژه نقشه برداری کارونسرای ینگی امام با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور جهان به لحاظ غنای میراث فرهنگی انتخاب شده، اظهار داشت: پروژه کاروانسرای ینگی امام به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص در مسیر راه ابریشم توسط یونسکو و با معرفی سازمان میراث فرهنگی به عنوان پایلوت انتخاب شده است.
مهدی برومند گفت: تهیه این نقشه با هدف مستندنگاری و به صورت سه بعدی انجام شده و بر همین اساس از ما خواسته شد که آخرین فناوری‌های موجود در دنیا را برای این پروژه به کار بگیریم تا بتوانیم مدل سه بعدی نه فقط نقشه برداری ساده توپوگرافی پلان معماری بلکه یک مدل سه بعدی واحد آجر به آجر مجموعه را ثبت کنیم.
وی اظهار داشت: بعضی نقاط مجموعه در دید فتوگرامتری نبود و از سیستم جامع تر و دقیق تر استفاده کردیم اما بقیه روش مبتنی بر فتوگرامتری یا علم تهیه نقشه از عکس هوایی انجام شده است.
برومند افزود: عکسبرداری و انیمیشن از طرح واقعی این مجموعه به صورت سه بعدی تهیه شده است.
وی با بیان اینکه تمام مراحل کار با استفاده از تجهیزات پیشرفته و روز دنیا نقشه برداری شده ،گفت : قصد داریم پلان به پلان نقشه های گرفته شده که تلفیقی از واقعیت است به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان بین المللی یونسکو تحویل نمائیم تا بر اساس این طرح
مرمت آن انجام شود.
وی افزود: اگرچه فاز اول مرمت این بنا توسط میراث فرهنگی البرز آغاز شده اما یونسکو این اثر تاریخی را به عنوان پایلوت در کشور انتخاب کرده تا شاهد جان گرفتن یکی دیگر از آثار بی بدیل تاریخی در استان البرز باشیم.
کاروانسرای ینگی امام در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
9933/ 6155

انتهای پیام /*


فرهنگي


کارونسرای تاریخی


نقشه برداری


البرز