گردشگری و توریسم

شناخت کیفیت حضور اشکانیان در غرب دریاچه ارومیه

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرنگیس میرزایی افزود: بررسی غرب دریاچه ارومیه با مجوز پژوهشگاه و حمایت مالی دانشگاه تربیت مدرس، انجام می گیرد.
وی افزود: شناسایی محوطه هایی با استقرارهای اشکانی از اهداف اصلی این بررسی میدانی به شمار می آید.
میرزایی با اشاره به اینکه تاکنون در غرب دریاچه ارومیه در هیچ محوطه ای چه در قالب آثار ثبتی یا غیرثبتی نامی از این دوره تاریخی برده نشده تصریح کرد: حضور یا غیبت اشکانیان در این منطقه از دلایل اجرای این پروژه است.
به گزارش ایرنا، شاهنشاهی اشکانی یا اشکانیان (۲۴۷ پ.م. ۲۲۴ م) که با نام امپراتوری پارت‌ها نیز شناخته می‌شود، یکی از قدرت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران‌زمین بود که ۴۷۱ سال بر قسمت اعظم غرب آسیا حکومت کرد.
پهناوری دولت اشکانی در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس را شامل می‌شد. به دلیل قرار گرفتن جاده ابریشم در گستره حکومت اشکانی و قرار گرفتن در مسیر بازرگانی امپراتوری روم و حوزه مدیترانه و امپراتوری هان در چین، این امپراتوری به مرکزی برای تجارت تبدیل شده بود.
ایالت پارتی‌ها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب‌شرقی دریای خزر و از شمال به ترکستان و از شرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمک و سیستان محدود می‌شد. قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای خزر در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده، در ناحیه خراسان مسکن گزیدند.
فراهنگ**3377**9157

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


درياچه اروميه