گردشگری و توریسم

اقتصاد شب اینجا شکوفا می شود؛ آران و بیدگل قطب آینده رصد ستارگان

به گزارش ایرنا، «سید محسن قندی» شامگاه پنجشنبه در همایش «طلیعه اختران کویر» در «آران و بیدگل» گفت: این شهرستان ها جزو بهترین نقاط برای چنین فعالیت هایی به شمار می روند و در این زمینه اقدام های خوبی از جمله ایجاد رصدخانه و رصدگاه در جریان است.
وی به ایجاد رصدخانه ملی در «نیاسر» کاشان و رصدگاه «کویر مرنجاب» آران و بیدگل اشاره کرد و افزود: در راستای توسعه گردشگری فضاپایه در کشور، این طرح ها در جریان است و با فعالیت و آماده شدن آنها می توان این 2 نقطه را به مقصدهای مهم گردشگری فضاپایه کشور تبدیل کرد.
دستیار رییس سازمان فضایی در توسعه زیرساخت های ترویجی فضایی بیان کرد: با توسعه گردشگری فضاپایه در مناطق کاشان و آران و بیدگل به توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی در این مناطق کمک خواهد شد و در این راستا حذف آلودگی های نوری هم باید در اولویت قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: این مجموعه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پیش بینی جذب 1.5 درصد گردشگر داخلی در حوزه گردشگری فضاپایه در برنامه ریزی بلند مدت را مد نظر قرار داده که می تواند به شکوفایی گردشگری فضاپایه منجر شود.
قندی با اشاره به برنامه ریزی سایر کشورها در زمینه توسعه گردشگری فضاپایه اضافه کرد: ایجاد دهکده مریخ در چین، پارک های ستاره شناسی در ویتنام و ساخت نمادهای گوناگون در دیگر کشورها برای شناساندن عظمت جهان هستی بوده و کشور ما هم برنامه ریزی هایی در این زمینه در دست انجام دارد.

** آران و بیدگل به پایگاه ستاره شناسی کشور تبدیل می شود
فرماندار آران و بیدگل نیز با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در حوزه ستاره شناسی گفت: با توجه به وسعت کویر و آسمان زیبای شب آران و بیدگل، این خطه می تواند به قطب رصد ستارگان در کشور تبدیل شود که در این راستا نیز راه اندازی دهکده نجوم در حال بررسی است.
«اسماعیل بایبوردی» افزود: ظرفیت خدادادی کویر و آسمان آران و بیدگل می تواند علاقه مندان ستاره شناسی در کشور را به سوی این شهرستان بکشاند که به نوعی آن را می توان توسعه اقتصاد شب برشمرد.
وی بیان کرد: این شهرستان با توجه به برخورداری از کویرهای مرنجاب، «سنبک» و «سیازگه ابوزیدآباد» می تواند به قطب گردشگری کویری کشور تبدیل شود.
نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش، ظرفیت های منطقه از جمله اثرهای تاریخی، کویر، کوهستان و دریاچه نمک را برشمرد و گفت: این ظرفیت ها به منطقه جایگاه ویژه ای در گردشگری کشور داده و می توانیم با برنامه ریزی، آن را به قطب ستاره شناسی تبدیل کنیم.
«سید جواد ساداتی نژاد» یادآور شد: 35 نقطه در کشور مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت که در نهایت کاشان و آران و بیدگل جهت اجرای برنامه های رصد ستاره ها مورد تایید قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: اجرای برنامه های رصد ستارگان می تواند به جذب گردشگر کمک کند که در این بین رصدخانه نیاسر و کویر مرنجاب نیز از موقعیت ویژه ای برخوردار و مورد تایید سازمان فضایی است.
نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس، کاهش آلودگی های نوری منطقه را نیز در این راستا بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: حمایت مدیرعامل شرکت توانیر کشور در این زمینه می تواند مشکل را برطرف کند که برای سال 98 قول های مساعدی از جانب وزارت نیرو داده شده است.

**حذف آلودگی های نوری منطقه کاشان از اولویت های وزارت نیرو است
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در ادامه همایش حذف آلودگی های نوری در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را از اولویت های این وزارتخانه عنوان کرد.
«همایون حائری» گفت: شهرستان های کاشان و آران و بیدگل با وجود برخورداری از آسمان زیبا و چشم انداز زیبای ستارگان در شب می تواند به قطب دانش ستاره شناسی کشور تبدیل شود.
وی دانش فیزیک و ستاره شناسی را پایه رشد فناوری در جهان دانست و افزود: حذف آلودگی های نوری در منطقه های کاشان و آران و بیدگل باید در اولویت قرار بگیرد که در این راستا وزارت نیرو برنامه هایی دارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: اگر بخواهیم گردشگران داخلی و خارجی را به واسطه ستاره شناسی در این منطقه کویری جذب کنیم، باید با فناوری روز، محیطی زیبا و دور از آلوگی های نوری فراهم کنیم.
وی به اعمال تعرفه کاهش برق در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری ها و تلاش نماینده این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی، این مهم که از خواسته های بحق مردم این منطقه بود، اجرایی شد.
حائری اضافه کرد: مردم ساکن این شهرستان ها باید در کنار بهره مندی از کاهش تعرفه برق، همچنان در مصرف صرفه جویی کنند تا با کمبود برق به عنوان یکی از مهمترین منابع ملی و محرکه اقتصاد کشور رو به رو نشوند.
آلودگی نوری که در سال های گذشته در جهان و از جمله ایران افزایش یافته، به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می شود و پیامد ناخواسته استفاده از نور مصنوعی در طول شب و نوعی آلودگی هنگام هدررفت نور به دلیل روشنایی یا لامپ ها است.
این پدیده به کاهش حد قدر (کم نورترین ستاره ای که در آسمان محل رصد قابل مشاهده است) و دیده نشدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان منجر می شود و مانند انواع دیگر آلودگی ها به محیط زیست آسیب رسانده و بر پایه برخی پژوهش ها در زندگی جانوران، آبزیان، انسان و نسل های بعدی نیز اختلال ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، منطقه کویری مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از دیرباز یکی از مهمترین رصدگاه های کشور به شمار می رود که دوستداران ستاره شناسی و شگفتی های آسمان را از نقاط گوناگون به خود جلب می کند.
رصدخانه دانشگاه کاشان در ارتفاعات نیاسر و طرح های رصدخانه ملی قله «گرگش» واقع در نزدیکی شهر کامو و آغاز عملیات اجرایی طرح پارک گردشگری فضاپایه در نیاسر از توابع کاشان در راستای رصد اجرام آسمانی و شبیه سازی سیاره های منظومه شمسی، تالارهای علمی ترویجی در حوزه ستاره شناسی و اکتشاف های فضایی، مرکزهای خدمات رسان به گردشگران، استفاده از مفاهیم ارزشی و مبتنی بر عظمت آسمان در آیه ها و روایت ها و تبدیل آنها به فرم از جمله ظرفیت های این منطقه در زمینه ستاره شناسی است.
همایش طلیعه اختران کویر به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی نجوم و در راستای معرفی ویژگی ها و آسمان پرستاره کویر، ترویج کسب و کارهای فضاپایه و شناساندن جذابیت ها و ناشناخته های دانش ستاره شناسی به میزبانی فرمانداری آران و بیدگل برگزار شد.
آران و بیدگل در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
شبک**7472**8123**9241

انتهای پیام /*


علمي آموزشي


ستاره شناسي


شمال استان اصفهان


آران و بيدگل