گردشگری و توریسم

معاون میراث فرهنگی سمنان: 70 اثر تاریخی با 32 میلیارد ریال مرمت شد

به گزارش ایرنا، مصطفی یغمائیان روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: بیش از 32 میلیارد ریال از اعتبارات این اداره کل سال 97 صرف مرمت و بهسازی بناهای تاریخی استان سمنان شد.
وی بیان کرد: این طرح ها در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی، مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بخش خصوصی، خرید مصالح جهت احداث موزه بزرگ سمنان، تهیه مطالعات حفاظت، ساماندهی و ارائه ضوابط اختصاصی بافت های تاریخی سمنان و شاهرود و مرمت بازارهای تاریخی استان است.
یغمائیان با اشاره به مرمت، ساماندهی و نورپردازی مسجد تاریخانه، چشمه علی، دیوار و باروی و بازار تاریخی دامغان، تصریح کرد: گرمابه نخست، مسجد جامع، مسجد سلطانی، موزه گرمابه پهنه و بازار تاریخی سمنان از مهم ترین طرح های بهسازی شده در سال 97 بود.
وی به مرمت و بهسازی مجموعه تاریخی بسطام، اجرای مطالعات مقاوم سازی منار، برج و باروی بسطام اشاره و خاطرنشان کرد: بازار شاهرود، خانه یغمایی ها، موزه، مسجد جامع بیارجمند، مسجد آقا و مرمت بافت تاریخی خرقان، خانه حشمت و آب انبار سرخه از دیگر طرح های مهم اجرا شده در سال گذشته است.
یغمائیان اضافه کرد: مرمت بافت تاریخی فرومد، مرمت و ساماندهی بافت تاریخی میامی، کاروانسرای عباس آباد، امامزاده شاه نظر، خانه میرآخوری و خانه معتمدی، مدرسه ثنایی ایوانکی از دیگر طرح های مرمت شده از سوی این اداره کل در سال 98 بوده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یادآور شد: تهیه مطالعات و مستندنگاری ضوابط بافت تاریخی روستای قلعه بالای شاهرود و روستای هدف گردشگری پاده از دیگر طرح های اجرا شده در سال 97 بود.
به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 838 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 813 اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
13 بنا، 22 اثر منقول تاریخی، 20 اثر ناملموس، 6 اثر طبیعی استان سمنان در سال 97 در فهرست ملی ثبت و 16 اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شد.
9891/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت


سمنان