گردشگری و توریسم

خانه ‘عاشیق قَشَم’ ثبت ملی می شود

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ‘مرتضی آبدار’ گفت: هنر و موسیقی خطه آذربایجان در طول تاریخ درخشان ایران، شخصیت های بی بدیل و ممتاز را در خود پرورانده و «عاشیق قشم» از جمله آنهاست.
وی با اشاره به درخواست رسمی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت خانه ‘عاشیق قشم’ در فهرست آثار ملی، ادامه داد: «محمد جعفری» مشهور به ‘عاشیق قشم’، از نوادر عرصه موسیقی عاشیقی آذربایجان، زاده روستای کَندرود از توابع شهرستان شبستر بود که بنا به درخواست ‘سرکار خانم معصومه آقاپور’ نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، احیای مقبره و ثبت ملی خانه ‘عاشیق قَشَم’ در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
وی در خصوص ثبت معنوی آثار ادبی و موسیقیایی این استاد شهیر آذربایجان، اظهار داشت: با توجه به لزوم حفظ آثار هنری هنرمندان این سرزمین، اداره کل میراث فرهنگی استان اهتمام ویژه ای در راستای ثبت معنوی آثار ادبی و موسیقیایی ‘عاشق قشم’ خواهد داشت.
آبدار با اشاره به احداث مجموعه فرهنگی به نام ‘عاشیق قَشَم’، گفت: با توجه به لزوم فراهم سازی زمینه مناسب برای فعالیت های فرهنگی، مجموعه فرهنگی و یادمان مقبره این عاشیق فقید با مشارکت شورای اسلامی روستا و خیرین احداث خواهد شد.
محمد جعفری»، مشهور به عاشیق قشم، از نوادر عرصه موسیقی عاشیقی در آذربایجان است که در شعرسرایی، آواز و ساز عاشیقی حدود هفت دهه فعالیت داشت و همه این سال ها همراه با خلق آثاری کم نظیر و بعضا بی همتا از سوی این هنرمند روستازاده همراه بوده است.
این هنرمند دلسوخته ایرانی به سال 1288 هجری شمسی در روستای کندورود، از دهستان های بخش صوفیان از توابع شهرستان شبستر، دیده به جهان گشود و تنها چهار بهار از زندگی اش سپری شده بود که به شهر باکو رهسپار شد و پس از 20 سال حضور در این کشور و همنشینی با عاشیق ها و هنرمندان زبده این دیار، به سال 1313 شمسی به مام میهن بازگشت.
عاشیق قشم نه تنها در موسیقی عاشیقی سرآمد و استاد به تمام معنی بود، بلکه در حوزه شعر نیز از شخصیت های بارز و آفریننده قطعات و بایاتی های(دوبیتی) ماندگار در تاریخ ادبیات آذربایجانی است که «قوشما»های او امروز نیز با ساز عاشیق ها همزادی و همخوانی دارد.
توجه به احساسات عاطفی و محبت درونی انسان ها، عشق به وطن و سرزمین مادری و ائمه اطهار (ع) از ویژگی های مهم اشعار «عاشیق قشم» است که در اوزان هجایی در قالب غزل و با مضامین دینی، فلسفی و افسانه ای سروده شده است.
او در اشعارش ‘زامبور قشم’، ‘ قلندر’ و ‘ قشم ‘ تخلص کرده و سروده هایش با آهنگ های «کسمه – شکسته» و «قاراباغ – شکسته سی» بیش از سایر عرصه های شعری نمود دارد.
این عاشیق خستگی ناپذیر و مبارز راه حق در دوران خفقان و استبداد پهلوی ها، هیچ گاه از اهداف و آرمان های حقیقت طلبی و آزادی خواهی خود عدول نکرد و به همین دلیل در دوران رضا شاه به ناچار چندین سال از خانه و کاشانه و فرزندان خود فراری شد.
3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ثبت ملي


اذربايجان شرقي