اماکن دیدنی ایران

چند راه برای سفر ارزان به خارج از کشور/ تهران_تفلیس ۶۰ هزار تومان


چارتر

هنوز هم سفر به خارج از کشور را می‌توان ارزان تمام کرد اگر به گزینه‌های دیگری برای سفر غیر از هواپیما نیز فکر شود مانند سفر با قطار و یا اتوبوس که البته به زمان بیشتری نیاز دارند.

مهر: سفر به خارج از کشور دیگر نه با دلار ۱۵ هزار تومانی می صرفد و نه با عوارض خروج ۲۲۰ هزار تومانی. ارز مسافرتی نیز که دیگر فرق زیادی با ارز آزاد ندارد.

اما همچنان می‌توان یک سفر ارزان به یکی از کشورهای همسایه و یا کمی آن طرف تر رفت ولی باید گزینه‌های دیگری مانند قطار و اتوبوس را جایگزین هواپیما کرد.

اگر کسی اهل سفرهای طولانی است و می‌تواند با اتوبوس سفر کند و مسیر را هم جزو سفر می‌داند، باید بتواند ۳۶ ساعت در اتوبوس را با اوقاتی خوش سفر کند آنچنان که شرکت‌های اتوبوسرانی شعار می‌دهند.

می‌توان از شهر تهران تا شهرهای نزدیک مرزی کشور را مانند مرز بازرگان، مرز رازی، تبریز، مرند، جلفا و … را با قطار و یا اتوبوس طی کرد و از آنجا به بعد را سوار بر تاکسی‌ها، ون ها و یا اتوبوس‌های دیگر شد.

خیلی راحت می‌توان تا تبریز با قطار سفر کرد و این شهر را در یکی دو روز دید و وقتی خوب خستگی سفر با قطار از تن بیرون رفت. عازم سفر به شهر وان به عنوان نزدیک ترین شهر ترکیه به ایران شد.

از تبریز برای روزهای دوشنبه ساعت ده و نیم شب قطارهایی با نرخ ۱۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان وجود دارد که مسافر را بعد از گذشت حدود ده ساعت به شهر وان می‌رساند.

اما برای برگشت تنها برای روزهای سه شنبه قطار به سمت تبریز وجود دارد بنابراین اگر کسی بخواهد زمان دیگری برگردد باید راههای جایگزین را انتخاب کند مانند گرفتن تاکسی از وان به خوی و یا تبریز.

برای رفتن به شهرهای دیگری مانند استانبول نیز می‌توان از اتوبوس‌های ترمینال جنوب و یا آزادی استفاده کرد. چندین مسیر در طول روزهای هفته برای استانبول وجود دارد که می‌توان یکی از آنها را به قیمت حدود ۲۵۰ هزار تومان خرید و بعد از ۳۶ ساعت به مقصد رسید.

برای کشورهایی مانند ترکیه نرخ بلیت برگشت با اتوبوس کمی گران‌تر در می‌آید با این وجود برخی از شرکتهای اتوبوس رانی، راهنمایی خواهند کرد که بلیت اتوبوس برگشت را از کجا تهیه کنید.

سفر به ترابزون ترکیه هم با طی مسافت ۲۴ ساعت و پرداخت ۱۸۰ هزار تومان در مسیر رفت و پرداخت ۱۸۰ لیر ترکیه‌ای در مسیر برگشت می‌توان به یکی دیگر از شهرهای ترکیه رفت.

اما برای سفر به آنکارا نیز ۳۲ ساعت زمان لازم است تا با پرداخت همین رقم در یکی از سه روز هفته به این شهر از ترکیه سفر کرد.

اگرچه از تهران تا چند سال قبل می‌شد به آنکارا سفر کرد اما بعد از حملات تروریستی در ترکیه این مسیر تعطیل شد ولی به تازگی سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه امضای تفاهمنامه با شرکت راه‌آهن ترکیه، با اشاره به راه‌اندازی قطار مسافری تهران-آنکارا پس از ماه رمضان، با بیان اینکه راه‌اندازی قطار مسافری تهران-آنکارا بعد از ماه رمضان میان دو کشور نهایی می‌شود، از رفع مشکل امنیت تردد قطارهای مسافری خبر داد و گفته است: آمادگی داریم از اول جولای ۲۰۱۹، این قطار را اعزام کنیم.

این نرخ نیز این روزها ارزان است و شرکت‌های اتوبوس رانی تخفیف گذاشته اند

حالا اما هنوز مشخص نیست که قیمت بلیت این قطارها چقدر است و در چه روزها و چه ساعاتی به اعزام مسافر اقدام خواهد کرد.

سفر برای کشورهای دیگر همسایه خط راه آهنی وجود ندارد اما همچنان می‌توان اتوبوس را برای سفر به کشوری مانند آذربایجان انتخاب کرد اگر کسی نخواهد یکی دو روزه به نخجوان سفر کند، می‌توان با اتوبوس ۲۴ ساعته به باکو برود. یا اینکه برای رسیدن به ایروان پایتخت ارمنستان یک روز در اتوبوس بماند و ۱۵۰ هزار تومان هزینه کند و بلیت برگشت را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان بخرد.

بلیت اتوبوس تهران به تفلیس اما در این روزها بسیار ارزان است. اگر ساعت ۱۱ صبح سوار بر اتوبوس‌های میدان آزادی شوید غروب فردای همان روز به پایانه اتوبوسرانی تفلیس خواهید رسید. منتها باید بپرسید چه روزهایی برای تفلیس اتوبوس وجود دارد. نرخی که این روزها برای اتوبوس تفلیس تعیین شده، از ۵۶ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان است. برای برای زمان تعطیلات این نرخ تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. برای برگشت از تفلیس نیز اتوبوس هست اما با قیمت ۲۵۰ هزار تومان. این نرخ نیز این روزها ارزان است و شرکت‌های اتوبوس رانی تخفیف گذاشته اند وگرنه با لاری ۵ هزار تومانی کشور گرجستان باید برای برگشت چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

برای رفتن به سفرهای خارجی باید هزینه عوارض ۲۲۰ هزار تومانی برای بار اول هنگام خروج از کشور را پرداخت کرد. همچنین معطلی در مرز را نیز باید به زمان رسیدن به مقصد در نظر گرفت از طرف دیگر طی مسیر با اتوبوس سختی‌های خود را دارد که باید گردشگر در نظر داشته باشد این مسیر هم بخشی از سفرش خواهد بود.