گردشگری و توریسم

آیین بزرگداشت پدر مطالعات خلیج فارس در بوشهر برگزار شد

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این آیین گفت: زنده‌یاد اقتداری در حوزه شناخت خلیج فارس و اعتلای این نام در جهان تلاش بسیاری کردند و به همین علت اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر به نمایندگی از مردم بوشهر درسال 1391 وی را به عنوان شهروند افتخاری بوشهر انتخاب کردند.
محمدصادق سعیدی افزود: زنده‌ یاد اقتداری همه طول سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی با پای پیاده طی و نقشه‌برداری آنها را انجام داده است.
وی ادامه داد: پدر مطالعات خلیج فارس در دوران حیات خود، خدمات بسیار ارزنده‌ای در بخش های مختلف از جمله معرفی ظرفیت‌ها و آداب و رسوم خطه خلیج‌ فارس، تجارت و کشتیرانی این منطقه، مداخله های انگلیس و روسیه در خلیج‌ فارس داشته است.
در حاشیه این آیین از کتاب ‘خیران’ نوشته عبدالمجید طبیب نژاد با موضوع فرهنگ اصطلاحات و لغات دریا و دریانوردی خلیج فارس و بوشهر رونمایی و از مولف آن نیز تجلیل شد.
این مراسم با حضور خانواده زنده‌یاد احمد اقتداری، ندا عبدالله زاده عضو شورای اسلامی شهر بوشهر عبدالکریم مشایخی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و شماری از شهروندان بوشهری در سینمای پردیس انقلاب واقع در انتهای خیابان معلم برگزار شد.
احمد اقتداری متولد سال 1304 در استان فارس استاد دانشگاه، نویسنده، وکیل دادگستری، مورخ و جغرافیدان بود.
وی حدود 40 کتاب و بیش از 100 مقاله علمی به چاپ رسانده است.
در میان آثار او از تصحیح و همت گماردن به انتشار دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و تحقیقات علمی در زمینه لهجه‌شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور دیده می‌شود.
از جمله آثار اقتداری می‌توان به «خلیج فارس از دیرباز تا کنون»، «بندرعباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس»، «تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران» و «سرگذشت کشتیرانی ایران» اشاره کرد.
همچنین در سال 1391 جایزه ویژه مرکز موقوفه های دکتر افشار با عنوان «جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» به اقتداری اهدا شد.
6043/7212

انتهای پیام /*


فرهنگی


آیین بزرگداشت


احمد اقتداری


بوشهر