گردشگری و توریسم

سازه های آبی حمیدیه همچنان زیر سیلاب هستند

حسن بهداد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این سازه های آبی مربوط به دوره ساسانیان، در ضلع غربی رودخانه کرخه در شهر حمیدیه واقع شده اند.
وی گفت:در بارش های پیش از سیل اخیر بر اثر بالا آمدن آب رودخانه بخش عمده ای از این بنا زیر آب رفت که مجدد با کاهش آب، دیواره های این سازه از آب بیرون آمد، اما با سر ریز شدن و سیلابی شدن کرخه این سازه ها همچنان زیر آب هستند و خطر تخریب آنها را تهدید می کند.
بهداد ادامه داد:به دلیل زیر آب بودن این سازه ها بر اثر سیل هیچگونه برآوردی در خصوص خسارت وارد شده در دست نیست.
وی درباره سد تنظیمی تاریخی حمیدیه نیز بیان کرد: طول دیواره این سد حدود ۱۱۰متر به قطر ۲.5 متر و ارتفاع پنج متر است که در حاشیه رودخانه کرخه قرار گرفته و در امتداد دیواره این سازه 2 سد و یک پل بند تاریخی متصل شده است.

** فرو ریختن بخشی از طاق زیر زمین بنای تاریخی کوشک حمیدیه
رییس اداره میراث فرهنگی حمیدیه ادامه داد:بخشی از طاق زیر زمین کوشک حمیدیه که در حاشیه رودخانه کرخه قرار دارد، بر اثر بارندگی و سیل اخیر در شهرستان حمیدیه فرو ریخته است.
بهداد با اشاره به مرمت بنای تاریخی کوشک افزود : قصر تاریخی حمیدیه در سال های گذشته به صورت مختصر مرمت شد که کمک چندانی به استحکام بخشی آن نشده و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن نیاز به نگاه استانی داریم تا این اثر ملی و منطقه ای را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: دیوارهای این بنا به دلیل مجاورت با رودخانه حدود یک متر زیر آب رفته و همین عامل، خطری جدی برای تهدید این بنای تاریخی است.
وی با بیان اینکه ترمیم و بازسازی محوطه این بنا در دستور کار اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان قرار دارد گفت: برآورد خسارات وارد شده به این اثر تاریخی براثر سیلاب و اخیر محاسبه و گزارش شده است.
به گزارش ایرنا پس از ‘قصر فیلیه’ و ‘سرای عجم’ در خوزستان که در سال های گذشته آسیب دیده اند ، ‘کوشک حمیدیه’ سومین قصر تاریخی خوزستان است که در معرض خطر جدی تخریب است.
«قصر حمیدیه» یا «کوشک حمیدیه» مشهورترین اثر تاریخی شهرستان حمیدیه در غرب اهواز و ساحل رودخانه کرخه است که به شماره 3980 در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این قصر مربوط به «عبدالحمید» پسر شیخ خزعل بوده و اواخر دوره قاجار- اوایل دوره پهلوی است؛ این عمارت دارای چند قسمت از جمله بنای مرکزی و زیرزمین، شبستان (شوادون) و تونل‌های دسترسی، تاسیسات آبرسانی، بنای جنوب شرقی و برج دیده بانی است و برخی تاسیسات و باغ اطراف قصر از بین رفته‌اند.
7165/ 6037

انتهای پیام /*


فرهنگي


كوشك حميديه


ميراث فرهنگي حميديه


سيل 98