گردشگری و توریسم

سمن ها قابلیت احیای آداب و رسوم عشایری را دارند

به گزارش ایرنا مجید علیپور روز سه شنبه در آئین راه اندازی دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد جوانان عشایر کشور در یاسوج اظهار داشت: در بخش‌های زیرساختی خدمات خوبی به جامعه عشایری ارائه شده است.
وی افزود: در زمینه پوشش‌دهی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد ضعف وجود داشت که به همین منظور تفاهم‌نامه‌ بین وزارت ورزش و جوانان و امور عشایر ایجاد شد.
علیپور با بیان اینکه جامعه عشایری سومین ساختار اجتماعی کشور است، تصریح کرد: 1.2 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهد که سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عشایر علاوه بر تاثیر گذاری بر میراث فرهنگی‌، در بعد امنیتی نیز حافظ سرزمین هستند، بیان کرد: توسعه‌ اکوتوریسم و صنایع دستی عشایر از برنامه‌های مورد توجه دولت است.
علیپور عنوان کرد: عشایر با دارا بودن 24 میلیون رأس دام کشور، بیش از 25 درصد گوشت و شیر کشور را در سال تامین می کنند و نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند.
وی با بیان اینکه ورزش‌ها و آداب و رسوم عشایر را می‌‌توان در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کرد، ابراز داشت: اگر در زمینه ورزش عشایر کار می‌شد به دلیل چالاکی و چابکی فرزندان عشایر، حرکت عظیمی در این بخش بوجود می آمد.
مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان سازمان ورزش و جوانان کشور نیز در این آئین گفت: شبکه‌های کارآفرینی در قالب سمن‌های مختلف زمینه ایجاد 2 هزار و 300 فرصت شغلی مستقیم با مشارکت بانک رسالت و صندوق کار آفرینی امید را فراهم کرده است.
محمود محدث با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ زیربنای پیشرفت کشور در سایر حوزه‌ها است، افزود: بر همین اساس به منظور احیای فرهنگ و آئین‌های کشور دبیرخانه سمن‌های عشایر جوانان کشور تأسیس شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور تصریح کرد: بخش زیادی از خرده فرهنگ‌های کشور ریشه در زیست و زندگی عشایر دارد که باید حفظ، معرفی و تقویت شوند.
محدث با بیان اینکه باید خرده فرهنگ ها در گستره وسیع تری به نمایش گذاشته شوند، بیان کرد: تاسیس دبیرخانه برای سمن ها و سازمان های مردم نهاد به منظور هم افزایی و هماهنگی بیشتر بوده است.
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه فرهنگ غالب کهگیلویه و بویراحمد از نوع عشایری است دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان عشایر کشور در این استان قرار گرفت.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: حفظ ساختار عشایری از ضروریات کشور است.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: جامعه ایران از ساختار عشایری به روستایی و از روستایی به شهری حرکت کرده که حفظ ساختار عشایری با تکیه بر فرهنگ و آئین‌های آن ضروری است.
وی زیربنای توسعه سایر فعالیت‌ها در هر کشوری را، فرهنگ دانست و افزود: یکی از ساختارهای مهم اجتماعی، جامعه عشایری است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: از جمله زیباترین و پرشورترین فرهنگ‌ها، فرهنگ زندگی عشایری که سرشار از رشادت‌ها، تاریخ سازی ها و مهمان نوازی ها بوده که جوانان نقشی ارزنده در آن دارند.
زارعی بیان کرد: جوانان عشایری مجموعه‌ای سخت کوش و توانمند هستند که در شرایط سخت پای این ملت می ایستند.
وی با اشاره به طرح استقلال سازمان جوانان، گفت: سازمان جوانان باید به شکل مستقل و با هویت مستقل و کارکرد منفک از سایر مجموعه‌ها برای حوزه جوانان برنامه ریزی کند.
زارعی اظهار داشت: تلفیق و ترکیب به وجود آمده برنامه ریزی برای حوزه جوانان را مختل کرده است و مشکلات این بخش باید رفع شود.
9928/6110

انتهای پیام /*


اجتماعي


عشاير


سازمان مردم نهاد


كهگيلويه و بويراحمد