گردشگری و توریسم

استاد دانشگاه: هدف همایش بیابان لوت تغییر نگرش است

به گزارش ایرنا احمد بخشی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت «فرصت های محلی و بین المللی» در دانشگاه بیرجند افزود: باید بدانیم که کشورهای دیگر و حتی استان های همجوار از مسئله کویر ارزش افزوده ایجاد می کنند.
وی با تاکید بر اینکه همفکری و همراهی برای توسعه استان لازم است گفت: سابقه نشان داده که همایش برگزار کردیم اما روز بعد با وجود اینکه گزارش چند صحفه ای هم ارایه شده اما کسی به مصوبات و تشخیص نخبگان توجه نکرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: در سند آمایش استان خراسان جنوبی نیز بخش گردشگری یک اصل اساسی برای ارزش افزوده است.
وی گفت: مدیران از فرصت این همایش در ارتباط با مسئولان کشوری استفاده کنند و دستیار و مشاور وزیر امور خارجه، مدیرکل غرب آسیا و رئیس اتاق بازرگانی ایران از جمله میهمانان همایش خواهند بود که می تواند حضور این افراد برای استان مفید باشد.
بخشی ادامه داد: برخی زیرساخت ها از جمله حمل و نقل در استان ضعیف است که باید متناسب با موهبت ها و ظرفیت هایی مثل کویر فراهم شود.
وی گفت: ایجاد ارزش افزوده و استفاده از منبع طبیعی نیازمند زیرساخت‌ هایی است که باید مسئولان به آن توجه کنند.
وی افزود: وظیفه دانشگاه بیرجند و سایر نهادهایی که در برگزاری همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت کمک کردند، معرفی این جاذبه گردشگری استان است.
قائم مقام رئیس همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت نتیجه نبود برخی زیرساخت ها را برای استان گران دانست و گفت: انتظار داریم اگر قرار است از موهبت کویر استفاده کنیم مسئولان به فراهم کردن زیرساخت ها توجه کنند.
وی با اشاره به اهمیت ارزش افزوده گردشگری کویر تاکید کرد: اگر قرار است کویر هم مثل دانشگاه نقشی در تثبیت جمعیت داشته باشد باید بودجه هایی برای آن در نظر گرفته و حتی نظر برخی مسئولان عوض شود.
استاد دانشگاه با تاکید بر نقش رسانه ها در پیگیری این مطالبات گفت: امید است تا 2 سال دیگر اقدام موثری در بحث زیرساخت های حمل و نقل انجام شود.
وی بیان کرد: تا چه زمانی قرار است حرف راه آهن در این استان زده شود اما محقق نشود یا جاده های اصلی اگر قرار است محور شرق باشد باید زیرساخت هم داشته باشد.
بخشی گفت: الان از راه آهنی صحبت می کنیم که برای ما کالای لوکس است اما قاره آفریقا و هند در سال 1880 از آن بهره مند بودند و از این مهم گذر کردند.
وی اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت های خراسان جنوبی نیازمند همکاری بین بخشی و تغییر نگرش مسئولان ارشد کشوری به این منطقه است و امسال با توجه به سیلاب های غرب کشور براساس آماری که از سوی میراث فرهنگی کشور اعلام شد، خراسان جنوبی ششمین رتبه در جذب و اقامت گردشگر در نوروز 98 را بین استان‌های کشور کسب کرده است.‌
قائم مقام رئیس همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت گفت: ذاتا این طور نیست گردشگری که وارد استان می شود کار خلاف انجام می دهد لذا باید به این موهبت های الهی بیشتر توجه کرد.
وی پیشنهاد کرد که انتقادکنندگان به ورود گردشگر گاهی با آنها همراه شوند تا ببینند چه می کنند.
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت «فرصت های محلی و بین المللی» از فردا (چهارشنبه) یازدهم اردیبهشت در بیرجند برگزار می شود.
بخش علمی همایش روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار می شود و بخش دوم آن بازدید از بیابان لوت است که به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه 12 اردیبهشت انجام خواهد شد.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.
9893*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


دانشگاه


تغيير نگرش


بيابان لوت