گردشگری و توریسم

جشنواره ملی گل غلتان در امیریه دامغان برگزار می شود

محمد عوض آبادیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جشنواره به عنوان اولین آیین مذهبی ثبت ملی استان سمنان شناخته می شود.
شهردار امیریه ادامه داد: تاکنون 50 نوزاد از سراسر کشور در این جشنواره ثبت نام کردند که گل غلتان این نوزادان روز 13 اردیبهشت انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: گل چینان، راه اندازی کارناوال شادی، بازدید از کویر حاج علیقلی و دریاچه نمک، بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی امیریه، برگزاری گل غلتان در منازل، موسیقی محلی و برنامه های فرهنگی، شتر سواری، اسب سواری و رصد ستارگان، از برنامه های اصلی دوازدهمین جشنواره ملی گل غلتان امیریه است.
عوض آبادیان ادامه داد: سفیران دو کشور اروپایی از مهمان های ویژه جشنواره هستند که برای حضور در آیین گل غلتان اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با 25 غرفه در حاشیه این جشنواره در روزهای 11، 12 و 13 اردیبهشت ایجاد می شود.
عوض آبادیان سابقه این جشنواره را 400 سال اعلام و اضافه کرد: والدین نوزادان در گذشته بر این باور بودند که با غلتاندن فرزندشان در لابه لای گل های محمدی در اولین بهار زندگی، از بیماری های در امان مانده و خلق و خوی حضرت رسول(ص) بر وجودش طنین انداز خواهد شد.
شهردار امیریه به هدف از برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: زنده نگهداشتن آیین های کهن و اصیل گذشتگان، ایجاد شور و نشاط در مردم و انجام گل غلتان نوزادان به سبب خاصیت های پزشکی، از جمله مهم ترین اهداف این آیین معنوی است که دراین جشنواره دنبال می شود.
به گزارش ایرنا، در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود.
آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال 89 به شماره 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.
شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری شهر دامغان و 90 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.
9856/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


جشنواره گل غلتان


اميريه دامغان


گل محمدي